Abstrakt: |
Przedmiotem badania była ocena sprawności motorycznej dzieci w wieku przedszkolnym z dwóch publicznych placówek przedszkolnych we Wrocławiu. Sformułowano następujące dodatkowe pytania badawcze: w jakim stopniu różnica roku i dwóch lat metrykalnych była czynnikiem różnicującym poziom sprawności motorycznej dzieci; jaka była różnica między poziomem sprawności motorycznej dziewczynek i chłopców. Badaniem objęto 186 dzieci. Badanych podzielono na sześć grup: 15 dziewczynek w wieku trzech lat, 32 dziewczynki w wieku czterech lat, 47 dziewczynek w wieku pięciu lat, 27 chłopców w wieku trzech lat, 26 chłopców w wieku czterech lat, 39 chłopców w wieku pięciu lat. Posłużono się metodą obserwacji w warunkach naturalnych. Do oceny sprawności motorycznej wykorzystano Wrocławski Test Sprawności Fizycznej, składający się z czterech prób: siły (rzut piłką lekarską 1 kg), mocy (skok w dal z miejsca), szybkości (bieg na 20 m), zwinności (bieg zwinnościowy, wahadłowy 4x5 m z przenoszeniem klocka). Każde dziecko przystępowało do próby dwa razy, w odstępie wynoszącym dwa dni. W próbie siły pięcioletnie dziewczynki okazały się lepsze od czterolatek i trzylatek. Średni wynik w próbie szybkości osiągnęły najgorszy dziewczynki w wieku trzech lat, najlepszy – pięciolatki. Stwierdzono duże różnice średniej arytmetycznej próby zwinności we wszystkich trzech grupach dziewczynek. W próbie zwinności najlepiej wypadły pięciolatki, gorzej trzylatki i czterolatki. W próbie siły najlepiej wypadły pięciolatki, gorzej – czterolatki, najgorzej – trzylatki. Średni wynik pięcioletnich chłopców w próbie siły był lepszy niż wynik czterolatków, a wynik czterolatków – lepszy niż wynik trzylatków (zróżnicowanie wewnątrzgrupowe porównywalne we wszystkich grupach chłopców). Z próbą szybkości – podobnie jak dziewczynki – najlepiej poradzili sobie chłopcy pięcioletni, gorzej – czterolatki, a najgorzej – trzylatki (niskie zróżnicowanie wewnątrzgrupowe, raczej porównywalne). W próbie zwinności największe różnice wystąpiły w grupie pięcioletnich chłopców (wyższe odchylenia standardowe, większa całkowita rozpiętość wyników próby); w próbie tej najlepiej wypadli chłopcy pięcioletni, gorzej czteroletni, a najgorzej trzyletni. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że pod względem mocy, zwinności, siły i szybkości najlepszą sprawność mają uczniowie pięcioletni – metrykalna różnica dwóch lat jest zatem czynnikiem determinującym sprawność motoryczną dzieci w tym wieku. W wieku przedszkolnym (już wśród trzylatków) ponadto ujawnia się dymorfizm płciowy w zakresie sprawności motorycznej. |