BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ocena sprawności motorycznej dzieci w wieku przedszkolnym
Instytucja:
Data: [2012]
Badacz: Eugeniusz Bolach, Przemysław Eryk Buliński
Abstrakt:

Przedmiotem badania była ocena sprawności motorycznej dzieci w wieku przedszkolnym z dwóch publicznych placówek przedszkolnych we Wrocławiu. Sformułowano następujące dodatkowe pytania badawcze: w jakim stopniu różnica roku i dwóch lat metrykalnych była czynnikiem różnicującym poziom sprawności motorycznej dzieci; jaka była różnica między poziomem sprawności motorycznej dziewczynek i chłopców. Badaniem objęto 186 dzieci. Badanych podzielono na sześć grup: 15 dziewczynek w wieku trzech lat, 32 dziewczynki w wieku czterech lat, 47 dziewczynek w wieku pięciu lat, 27 chłopców w wieku trzech lat, 26 chłopców w wieku czterech lat, 39 chłopców w wieku pięciu lat. Posłużono się metodą obserwacji w warunkach naturalnych. Do oceny sprawności motorycznej wykorzystano Wrocławski Test Sprawności Fizycznej, składający się z czterech prób: siły (rzut piłką lekarską 1 kg), mocy (skok w dal z miejsca), szybkości (bieg na 20 m), zwinności (bieg zwinnościowy, wahadłowy 4x5 m z przenoszeniem klocka). Każde dziecko przystępowało do próby dwa razy, w odstępie wynoszącym dwa dni. W próbie siły pięcioletnie dziewczynki okazały się lepsze od czterolatek i trzylatek. Średni wynik w próbie szybkości osiągnęły najgorszy dziewczynki w wieku trzech lat, najlepszy – pięciolatki. Stwierdzono duże różnice średniej arytmetycznej próby zwinności we wszystkich trzech grupach dziewczynek. W próbie zwinności najlepiej wypadły pięciolatki, gorzej trzylatki i czterolatki. W próbie siły najlepiej wypadły pięciolatki, gorzej – czterolatki, najgorzej – trzylatki. Średni wynik pięcioletnich chłopców w próbie siły był lepszy niż wynik czterolatków, a wynik czterolatków – lepszy niż wynik trzylatków (zróżnicowanie wewnątrzgrupowe porównywalne we wszystkich grupach chłopców). Z próbą szybkości – podobnie jak dziewczynki – najlepiej poradzili sobie chłopcy pięcioletni, gorzej – czterolatki, a najgorzej – trzylatki (niskie zróżnicowanie wewnątrzgrupowe, raczej porównywalne). W próbie zwinności największe różnice wystąpiły w grupie pięcioletnich chłopców (wyższe odchylenia standardowe, większa całkowita rozpiętość wyników próby); w próbie tej najlepiej wypadli chłopcy pięcioletni, gorzej czteroletni, a najgorzej trzyletni. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że pod względem mocy, zwinności, siły i szybkości najlepszą sprawność mają uczniowie pięcioletni – metrykalna różnica dwóch lat jest zatem czynnikiem determinującym sprawność motoryczną dzieci w tym wieku. W wieku przedszkolnym (już wśród trzylatków) ponadto ujawnia się dymorfizm płciowy w zakresie sprawności motorycznej.

Author's Keywords: motor skills, preschool children
Deskryptory TESE: rozwój dziecka, rozwój motoryczny, rozwój fizyczny, zdrowie, dziecko, wiek wstępowania do szkoły, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej
TESE descriptors: child development, motor development, physical development, health, child, school starting age, transition from pre-primary to primary education
Publikacje:
  • Bolach, E. i Buliński, P.E. (2012). Ocena sprawności motorycznej dzieci w wieku przedszkolnym. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 39, 125-131.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"