|
|
Tytuł badania: | Ocena stanu odżywienia 16-letniej młodzieży z łódzkich szkół ponadpodstawowych |
Instytucja: | |
Data: | [2013] |
Badacz: | Agnieszka Kolmaga, Marta Łaszek, Marta Niedźwiedzka-Stadnik, Franciszek Szatko, Elżbieta Trafalska, Ewa Zimna-Walendzik |
Abstrakt: |
Celem badania była weryfikacja stanu odżywienia 16-letniej młodzieży ze szkół ponadpodstawowych w Łodzi. W badaniu wykorzystano dane antropometryczne i kliniczne. U każdego ucznia zmierzono masę, wysokość ciała, a także obliczono wskaźnik masy ciała (BMI). W interpretacji wyników posłużono się siatkami centylowymi. Wykorzystano metodę bioimpedancji elektrycznej. Wykonano także pomiar tłuszczu, ciśnienia tętniczego, masy beztłuszczowej oraz wody w organizmie. Badaniem objęto 161 uczniów w wieku 15-17 lat (83 dziewcząt, 78 chłopców). Wyniki badania pokazały, że na niedowagę ma 3,1% badanych (3,6% dziewcząt oraz 2,6% chłopców). Nadwagę zanotowano u 15,5% uczniów (13,2% dziewcząt oraz 17,9% chłopców). Otyłość natomiast stwierdzono u 5,6% uczniów (2,4% dziewcząt, 9% chłopców). Zbyt wysoki wskaźnik zawartości masy tłuszczowej zanotowano u 52,2% badanych. Zbyt mała zawartość wody w organizmie pojawiła się u 59,6% uczniów. U 17,4% badanych stwierdzono nieprawidłowe ciśnienie tętnicze (chłopcy: 28,2%). Wyniki badania wskazały, że co czwarty uczeń charakteryzuje się co najmniej jednym z czterech czynników ryzyka poważnych chorób o charakterze niezakaźnym. Postulatem z badania jest wprowadzenie edukacji zdrowotnej do programów szkolnych. |
Autorskie słowa kluczowe: | młodzież, BMI, stan odżywiania, młodzież szkolna, ciśnienie tętnicze |
Author's Keywords: | youth, BMI, nutritional status, students, blood pressure |
Deskryptory TESE: | edukacja żywieniowa, młodzież, zdrowie, uczeń, edukacja zdrowotna |
TESE descriptors: | nutrition education, youth, health, pupil, health education |
Publikacje: |
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.