Abstrakt: |
Przedmiotem badania były zainteresowania aktywnością ruchową wśród uczniów klas czwartych ze Szkoły Podstawowej nr 43 z oddziałami integracyjnymi. Badaniem objęto 64 osoby, w tym 16 uczniów niepełnosprawnych (cztery dziewczęta i 12 chłopców) oraz 48 pełnosprawnych (22 dziewczęta i 26 chłopców). Wśród dziewcząt trzy były upośledzone umysłowo w stopniu lekkim, jedna miała niepełnosprawność ruchową; wśród chłopców znalazło się dwóch z niepełnosprawnością sprzężoną (ruchową i umysłową), sześciu z niepełnosprawnością ruchową, jeden z zespołem Aspergera, trzech z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim. Pięć osób niepełnosprawnych nie uczestniczyło w lekcjach wychowania fizycznego. Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego. Czwartoklasiści najbardziej interesowali się pływaniem (70% wskazań), także jeździectwem (53% wskazań), 56% lubiło koszykówkę, 55% piłkę nożną, 50% siatkówkę. Ponad połowa niepełnosprawnych respondentów lubiła piłkę ręczną, koszykówkę, siatkówkę, piłkę nożną, ringo, badminton, tenis stołowy i łucznictwo. Wśród uczniów pełnosprawnych ruchowo 60% interesowało się pływaniem, 58% jeździectwem, 55% koszykówką, piłką nożną, łucznictwem, 54% siatkówką, a 50% wrotkarstwem. Niepełnosprawne dziewczęta interesowały się przede wszystkim pływaniem, jeździectwem i siatkówką (po 75% wyborów), po 50% wyborów miały takie dyscypliny jak: piłka nożna, ręczna, gimnastyka, lekkoatletyka, badminton, ringo, taniec towarzyski i kolarstwo. W grupie niepełnosprawnych chłopców najpopularniejsze były: piłka ręczna (75% wskazań), koszykówka, pływanie i łucznictwo (67%), tenis stołowy, badminton i ringo (58%), piłka nożna, siatkówka i kulturystyka (50%). Płeć nie różnicowała zainteresowań aktywnością ruchową wśród uczniów pełnosprawnych i niepełnosprawnych. |