BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zainteresowania aktywnością ruchową uczniów kończących edukację wczesnoszkolną w integracyjnej szkole podstawowej
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Krzysztof Kałużny, Andrzej Rokita
Abstrakt:

Celem badania była charakterystyka zainteresowań aktywnością ruchową wśród uczniów kończących edukację wczesnoszkolną w integracyjnej szkole podstawowej. Oprócz tego próbowano zweryfikować pytanie dotyczące płci oraz sprawności jako czynników determinujących zainteresowania aktywnością ruchową wśród respondentów. Badana populacja liczyła 64 osoby, w tym 16 niepełnosprawnych uczniów (cztery dziewczęta i 12 chłopców) oraz 48 pełnosprawnych (22 dziewcząt i 26 chłopców), z klas trzecich Szkoły Podstawowej nr 43 z oddziałami integracyjnymi z Zespołu Szkół nr 11 we Wrocławiu. Rodzaje niepełnosprawności uczniów były następujące: lekkie upośledzenie umysłowe, niepełnosprawność ruchowa, zespół Aspergera, niepełnosprawność sprzężona (ruchowa i umysłowa). Posłużono się kwestionariuszem ankiety. Wszystkie niepełnosprawne uczennice interesowały się pływaniem, 75% – koszykówką. 50% lubiło ringo i taniec towarzyski. Wśród niepełnosprawnych chłopców najpopularniejsze były piłka nożna i koszykówka (78% wskazań), także pływanie (67%). Wśród pełnosprawnych uczennic największym zainteresowaniem cieszyły się takie dyscypliny jak: pływanie (88% wskazań), jeździectwo (76%), łyżwiarstwo i wrotkarstwo (60%), siatkówka (56%), narciarstwo i kolarstwo (52%). Z kolei chłopcy bez niepełnosprawności lubili piłkę nożną (88% wskazań), pływanie (72%), łucznictwo (68%), koszykówkę (64%), judo i karate (56%). Na podstawie wyników badania stwierdzono, że płeć nie wpływa na zainteresowania aktywnością ruchową wśród uczniów pełnosprawnych i niepełnosprawnych; także niepełnosprawność nie wpływa w większym stopniu na zainteresowanie aktywnością ruchową uczniów kończących edukację wczesnoszkolną.

Author's Keywords: interest, motor activity, integrated school, disabled student, elementary school
Deskryptory TESE: upośledzenie fizyczne, upośledzenie, rozwój fizyczny, rozwój motoryczny, sprzęt sportowy
TESE descriptors: physical disability, disability, physical development, motor development, sports equipment
Publikacje:
  • Kałużny, K. i Rokita, A. (2012). Zainteresowania aktywnością ruchową uczniów kończących edukację wczesnoszkolną w integracyjnej szkole podstawowej. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 39, 35-40.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"