Abstrakt: |
Celem badania była charakterystyka zainteresowań aktywnością ruchową wśród uczniów kończących edukację wczesnoszkolną w integracyjnej szkole podstawowej. Oprócz tego próbowano zweryfikować pytanie dotyczące płci oraz sprawności jako czynników determinujących zainteresowania aktywnością ruchową wśród respondentów. Badana populacja liczyła 64 osoby, w tym 16 niepełnosprawnych uczniów (cztery dziewczęta i 12 chłopców) oraz 48 pełnosprawnych (22 dziewcząt i 26 chłopców), z klas trzecich Szkoły Podstawowej nr 43 z oddziałami integracyjnymi z Zespołu Szkół nr 11 we Wrocławiu. Rodzaje niepełnosprawności uczniów były następujące: lekkie upośledzenie umysłowe, niepełnosprawność ruchowa, zespół Aspergera, niepełnosprawność sprzężona (ruchowa i umysłowa). Posłużono się kwestionariuszem ankiety. Wszystkie niepełnosprawne uczennice interesowały się pływaniem, 75% – koszykówką. 50% lubiło ringo i taniec towarzyski. Wśród niepełnosprawnych chłopców najpopularniejsze były piłka nożna i koszykówka (78% wskazań), także pływanie (67%). Wśród pełnosprawnych uczennic największym zainteresowaniem cieszyły się takie dyscypliny jak: pływanie (88% wskazań), jeździectwo (76%), łyżwiarstwo i wrotkarstwo (60%), siatkówka (56%), narciarstwo i kolarstwo (52%). Z kolei chłopcy bez niepełnosprawności lubili piłkę nożną (88% wskazań), pływanie (72%), łucznictwo (68%), koszykówkę (64%), judo i karate (56%). Na podstawie wyników badania stwierdzono, że płeć nie wpływa na zainteresowania aktywnością ruchową wśród uczniów pełnosprawnych i niepełnosprawnych; także niepełnosprawność nie wpływa w większym stopniu na zainteresowanie aktywnością ruchową uczniów kończących edukację wczesnoszkolną. |