BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Badanie potencjału szkolnictwa zawodowego w województwie świętokrzyskim oraz perspektyw i uwarunkowań włączenia w budowanie gospodarki opartej na wiedzy
Projekt badawczy:
  • Perspektywy RSI Świętokrzyskie
Instytucja:
Data: 2 sierpnia 2011 – 8 listopada 2011
Badacz: Dagmara Bieńkowska, Weronika Chodacz, Małgorzata Majka, Justyna Szymańska, Cezary Ulasiński, Karolina Wójcik, Jakub Żywiec
Abstrakt:

Szczegółowe cele badania: diagnoza i analiza potencjału szkolnictwa zawodowego w województwie świętokrzyskim; wskazanie obszarów mających wpływ na włączenie szkolnictwa zawodowego do procesów budowy gospodarki opartej na wiedzy; identyfikacja tych obszarów, w odniesieniu do których Samorząd Województwa, starostwa powiatowe oraz szkoły mogą podjąć działania korygujące; identyfikacja „dobrych praktyk” oraz sformułowanie wniosków i rekomendacji. Wykorzystano następujące metody badawcze: wywiad telefoniczny wspomagany komputerowo (CATI), wywiad kwestionariuszowy (PAPI), ankietę audytoryjną i e-mailową, pogłębiony wywiad indywidualny (IDI), zogniskowany wywiad grupowy (FGI); wykonano ponadto analizę danych zastanych. Popularność grup kierunków kształcenia w województwie świętokrzyskim: kierunki medyczne – 4%, kierunki geograficzno-przyrodnicze – 3%, nowe technologie – 15%, kierunki mechaniczne – 12%, kierunki rolnicze – 3%, hotelarstwo, turystyka i gastronomia – 18%, kierunki związane z biznesem – 22%, kierunki usługowe – 9%, kierunki budowlane i związane z energetyką – 13%. W województwie świętokrzyskim funkcjonowało 30% techników dla młodzieży, 21% zasadniczych szkół zawodowych, 14% techników uzupełniających, 3% techników dla dorosłych. 59% uczniów szkół zawodowych uczyło się w technikach dla młodzieży, 19% – w szkołach policealnych. 60% uczniów szkół zawodowych stanowili mężczyźni. W Kielcach funkcjonowało 56 placówek edukacji zawodowej, uczyło się tam 26% uczniów. Na podstawie wyników badania zarekomendowano m.in.: prowadzenie badań dotyczących potrzeb regionalnego rynku pracy pod kątem szkolnictwa zawodowego; stworzenie zespołu, który programowałby regionalny system szkolnictwa zawodowego w kontekście wymagań gospodarki opartej na wiedzy w województwie świętokrzyskim; stworzenie regionalnego planu modernizacji sieci kształcenia zawodowego; prowadzenie regularnych spotkań z udziałem dyrektorów szkół, przedstawicieli pracodawców i organu prowadzącego.

Deskryptory TESE: kształcenie techniczne, profil zawodowy, dostosowanie do potrzeb rynku pracy, kształcenie i szkolenie zawodowe, gospodarka, popyt na kształcenie, wymiar zawodowy w nauczaniu
TESE descriptors: technical education, professional profile, employability, vocational education and training, economy, demand for education, vocational content
Publikacje:
  • Wójcik, K. i in. (2011). Badanie potencjału szkolnictwa zawodowego w województwie świętokrzyskim oraz perspektyw i uwarunkowań włączenia w budowanie gospodarki opartej na wiedzy. Pobrane z http://www.spinno.pl/publikacje/finish/27-publikacje-z-projektu-perspektywy-rsi-swietokrzyskie-iii-etap/127-badanie-potencjalu-szkolnictwa-zawodowego-w-wojewodztwie-swietokrzyskim-oraz-perspektyw-i-uwarunkowan-wlaczenia-w-budowanie-gospodarki-opartej-o-wiedze-raport-z-badania-wstepnego
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"