Abstrakt: |
Szczegółowe cele badania: diagnoza i analiza potencjału szkolnictwa zawodowego w województwie świętokrzyskim; wskazanie obszarów mających wpływ na włączenie szkolnictwa zawodowego do procesów budowy gospodarki opartej na wiedzy; identyfikacja tych obszarów, w odniesieniu do których Samorząd Województwa, starostwa powiatowe oraz szkoły mogą podjąć działania korygujące; identyfikacja „dobrych praktyk” oraz sformułowanie wniosków i rekomendacji. Wykorzystano następujące metody badawcze: wywiad telefoniczny wspomagany komputerowo (CATI), wywiad kwestionariuszowy (PAPI), ankietę audytoryjną i e-mailową, pogłębiony wywiad indywidualny (IDI), zogniskowany wywiad grupowy (FGI); wykonano ponadto analizę danych zastanych. Popularność grup kierunków kształcenia w województwie świętokrzyskim: kierunki medyczne – 4%, kierunki geograficzno-przyrodnicze – 3%, nowe technologie – 15%, kierunki mechaniczne – 12%, kierunki rolnicze – 3%, hotelarstwo, turystyka i gastronomia – 18%, kierunki związane z biznesem – 22%, kierunki usługowe – 9%, kierunki budowlane i związane z energetyką – 13%. W województwie świętokrzyskim funkcjonowało 30% techników dla młodzieży, 21% zasadniczych szkół zawodowych, 14% techników uzupełniających, 3% techników dla dorosłych. 59% uczniów szkół zawodowych uczyło się w technikach dla młodzieży, 19% – w szkołach policealnych. 60% uczniów szkół zawodowych stanowili mężczyźni. W Kielcach funkcjonowało 56 placówek edukacji zawodowej, uczyło się tam 26% uczniów. Na podstawie wyników badania zarekomendowano m.in.: prowadzenie badań dotyczących potrzeb regionalnego rynku pracy pod kątem szkolnictwa zawodowego; stworzenie zespołu, który programowałby regionalny system szkolnictwa zawodowego w kontekście wymagań gospodarki opartej na wiedzy w województwie świętokrzyskim; stworzenie regionalnego planu modernizacji sieci kształcenia zawodowego; prowadzenie regularnych spotkań z udziałem dyrektorów szkół, przedstawicieli pracodawców i organu prowadzącego. |