Obserwuj
Tytuł badania: |
Badanie potrzeb i oczekiwań studentów i pracowników w kontekście rozwoju e-edukacji w Akademii Ekonomicznej w Poznaniu |
Instytucja: |
|
Data: |
25 października 2004 – 15 listopada 2004 |
Badacz: |
Maciej Kierzek, Marcin Tyburski |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy wykorzystywania sieci internetowej w trakcie kształcenia na Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. Próbę badawczą stanowiło 851 studentów wszystkich lat oraz wszystkich trybów studiów na Wydziale Ekonomii, Wydziale Zarządzania oraz Wydziale Towaroznawstwa. Respondentów podzielono na trzy grupy: studentów dziennych Wydziału Ekonomii i Wydziału Zarządzania („dzienni”); studentów Wydziału Towaroznawstwa („towaroznawstwo”); studentów w trybie zaocznym, wieczorowym oraz studentów magisterskich studiów uzupełniających („zaoczne”). W badaniu uczestniczyło także 283 pracowników akademickich AE w Poznaniu. Do zebrania materiału posłużono się kwestionariuszem ankiety. W wyniku przeprowadzonej analizy stwierdzono, że 90% osób studiujących dziennie miało dostęp do internetu i korzystało z niego w stopniu pozwalającym na używanie materiałów elektronicznych udostępnianych w sieci (w grupie studentów zaocznych taki sam stopień dostępu do sieci deklarowało 75%). Zgromadzony materiał pozwolił wykazać również, że zdaniem 89% respondentów materiały elektroniczne publikowane przez prowadzących zajęcia były dobrym wsparciem dla nauczania tradycyjnego. W opinii studentów w postaci elektronicznej największą skuteczność edukacyjną miały pliki tekstowe oraz pokazy slajdów. Jednocześnie ustalono, że najczęściej wskazywaną przez studentów formą zajęć, która wymaga wsparcia ze strony technologii informacyjno-komunikacyjnej (TIK), były wykłady (59%). Dodatkowo ujawniono, że tylko 16% ankietowanych pracowników akademickich uznawało przygotowywanie elektronicznych materiałów za uciążliwe lub bardzo uciążliwe. Zdaniem ponad połowy osób wykładających (56%) wcześniejsze udostępnianie materiałów mogłoby zintensyfikować aktywność studentów w trakcie zajęć (jednocześnie 51% respondentów wyraziło obawy, że wcześniejsze udostępnienie mogłoby spowodować również istotny spadek frekwencji studentów). |
Deskryptory TESE: |
szkolnictwo wyższe, szkoła wyższa, e-kształcenie, edukacja, technologia informacyjno-komunikacyjna, nauczanie na odległość, student, postawa, potrzeby szkoleniowe |
TESE descriptors: |
higher education, higher education, e-learning, education, ICT, distance learning, student, attitude, training need |
Publikacje: |
- Kierzek, M. i Tyburski, M. (2005). Badanie potrzeb i oczekiwań studentów i pracowników w kontekście rozwoju e-edukacji w Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. e-mentor, 1, 38-42.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.