BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Badanie potrzeb i oczekiwań studentów i pracowników w kontekście rozwoju e-edukacji w Akademii Ekonomicznej w Poznaniu
Instytucja:
Data: 25 października 2004 – 15 listopada 2004
Badacz: Maciej Kierzek, Marcin Tyburski
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy wykorzystywania sieci internetowej w trakcie kształcenia na Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. Próbę badawczą stanowiło 851 studentów wszystkich lat oraz wszystkich trybów studiów na Wydziale Ekonomii, Wydziale Zarządzania oraz Wydziale Towaroznawstwa. Respondentów podzielono na trzy grupy: studentów dziennych Wydziału Ekonomii i Wydziału Zarządzania („dzienni”); studentów Wydziału Towaroznawstwa („towaroznawstwo”); studentów w trybie zaocznym, wieczorowym oraz studentów magisterskich studiów uzupełniających („zaoczne”). W badaniu uczestniczyło także 283 pracowników akademickich AE w Poznaniu. Do zebrania materiału posłużono się kwestionariuszem ankiety. W wyniku przeprowadzonej analizy stwierdzono, że 90% osób studiujących dziennie miało dostęp do internetu i korzystało z niego w stopniu pozwalającym na używanie materiałów elektronicznych udostępnianych w sieci (w grupie studentów zaocznych taki sam stopień dostępu do sieci deklarowało 75%). Zgromadzony materiał pozwolił wykazać również, że zdaniem 89% respondentów materiały elektroniczne publikowane przez prowadzących zajęcia były dobrym wsparciem dla nauczania tradycyjnego. W opinii studentów w postaci elektronicznej największą skuteczność edukacyjną miały pliki tekstowe oraz pokazy slajdów. Jednocześnie ustalono, że najczęściej wskazywaną przez studentów formą zajęć, która wymaga wsparcia ze strony technologii informacyjno-komunikacyjnej (TIK), były wykłady (59%). Dodatkowo ujawniono, że tylko 16% ankietowanych pracowników akademickich uznawało przygotowywanie elektronicznych materiałów za uciążliwe lub bardzo uciążliwe. Zdaniem ponad połowy osób wykładających (56%) wcześniejsze udostępnianie materiałów mogłoby zintensyfikować aktywność studentów w trakcie zajęć (jednocześnie 51% respondentów wyraziło obawy, że wcześniejsze udostępnienie mogłoby spowodować również istotny spadek frekwencji studentów).

Deskryptory TESE: szkolnictwo wyższe, szkoła wyższa, e-kształcenie, edukacja, technologia informacyjno-komunikacyjna, nauczanie na odległość, student, postawa, potrzeby szkoleniowe
TESE descriptors: higher education, higher education, e-learning, education, ICT, distance learning, student, attitude, training need
Publikacje:
  • Kierzek, M. i Tyburski, M. (2005). Badanie potrzeb i oczekiwań studentów i pracowników w kontekście rozwoju e-edukacji w Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. e-mentor, 1, 38-42.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"