BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Udział osób znaczących w zaspokajaniu wybranych potrzeb dzieci w młodszym wieku szkolnym
Instytucja:
Data: 2005
Badacz: A. Bartykowska, M. Ciesielska, Jolanta Flanz, I. Walczyk, M. Wieczorek, M. Wielgosz
Abstrakt:

Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytanie, kto najczęściej zaspokaja potrzeby dzieci w młodszym wieku szkolnym i czy wśród tych osób znajduje się nauczyciel. Badaniem objęto 136 dzieci, w tym 47 uczniów klas pierwszych, 41 uczniów klas drugich oraz 48 uczniów klas trzecich szkół podstawowych ze środowiska małomiasteczkowego i wiejskiego. Wśród rozpatrywanych potrzeb dziecka umieszczono potrzebę aktywności, kontaktu, samodzielności, potrzebę poznawczą, akceptacji i bezpieczeństwa. Osobami, które w największym stopniu zaspokajały potrzeby dzieci w młodszym wieku szkolnym i jednocześnie były najczęściej wskazywanymi osobami znaczącymi, byli członkowie rodziny – przede wszystkim matka (31,9%), następnie ojciec (17,25%) i babcie (11,23%). Matki zaspokajały głównie potrzebę bezpieczeństwa (35,46%), następnie aktywności (17,35%), akceptacji (16,84%), samodzielności (15,82%), kontaktu (10,2%) i poznawcze (5,36%). Ojcowie z kolei zaspokajali potrzebę samodzielności (29,72%), bezpieczeństwa (25.47%) i aktywności (21,23%), rzadziej poznawcze (12,74%) i kontaktu (12,26%). Babcie w największym stopniu zaspokajały potrzebę bezpieczeństwa (27,54%) i samodzielności (24,64%), rzadziej kontaktu (13,77%), aktywności (13,4%) i uznania (11,59%). Nauczyciele mieli niewielki udział w zaspokajaniu potrzeb swoich uczniów – najczęściej koncentrowali się na potrzebie poznawczej (51,72%) i akceptacji (32,76%). Potrzebę samodzielności zaspokajali zdaniem 10,35% dzieci, bezpieczeństwa – 3,45%, kontaktu – 1,72%. Żaden badany nie wskazał nauczyciela jako osoby zaspokajającej potrzebę aktywności.

Deskryptory TESE: nauczyciel przedmiotów zintegrowanych, opieka nad dzieckiem, bezpieczeństwo, rodzice, rodzina
TESE descriptors: generalist teacher, childcare, safety, parents, family
Publikacje:
  • Flanz, J. (2007). Udział osób znaczących w zaspokajaniu wybranych potrzeb dzieci w młodszym wieku szkolnym. Przegląd Badań Edukacyjnych, 2(5), 19-26.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"