Abstrakt: |
Celem badania było ustalenie potrzeb i oczekiwań społeczeństwa związanych z doradcami zawodowymi oraz określenie sposobu, w jaki doradcy postrzegają samych siebie i swoją rolę w społeczeństwie. W badaniu wykorzystano technikę ankiety, którą objęto 154 studentów wybranych losowo spośród czterech specjalności z kierunku pedagogika na Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Wyniki badania ujawniły, że 69% studentów odczuwało zapotrzebowanie na usługi doradcze. 3% respondentów stwierdziło, że takich usług nie potrzebuje, a 28% nie miało w tej kwestii zdania. Oprócz wiedzy z różnych dyscyplin naukowych od doradców zawodowych oczekiwano takich umiejętności jak komunikatywność (48%), empatia (23%), umiejętność słuchania (20%) i kreatywność (9%). Zdaniem badanych kontakty z doradcą powinny mieć miejsce raczej twarzą w twarz niż za pośrednictwem technologii komputerowych i internetu, głównie ze względu na znaczenie mowy ciała i kontaktu wzrokowego, lepszą jakość kontaktu, możliwość lepszego poznania klienta przez doradcę, możliwość wytworzenia więzi emocjonalnej z klientem oraz lepsze efekty takiego rodzaju kontaktu. Wśród form wsparcia udzielanego przez doradcę zawodowego oczekiwano przede wszystkim wsparcia informacyjnego i emocjonalnego, nieco rzadziej psychicznego, wsparcia w uwierzeniu w siebie czy wsparcia na rynku pracy. Badani najczęściej twierdzili, że doradca powinien kontaktować się z jednostką po ukończeniu przez nią gimnazjum, ewentualnie przed podjęciem pracy. |