Abstrakt: |
Celem badania było wypracowanie na potrzeby doradców zawodowych narzędzia w postaci testów diagnozujących oraz poznanie oceny wypracowanego produktu (Indywidualny Projekt Kariery) dokonanej przez doradców i młodzież. Badanie przeprowadzono w dwóch etapach: 5 marca – 10 kwietnia 2007 – badanie pilotażowe nad metodologią Indywidualnego Projektu Kariery z udziałem 361 osób w wieku 15-25 lat; 8 maja – 15 lipca 2007 – badanie właściwe, czyli testowy etap prac nad Indywidualnym Projektem Kariery, którym objęto 1650 osób w wieku 15-25 lat (uczniowie gimnazjum – 34%, uczniowie szkół ponadgimnazjalnych – 41%, osoby poszukujące pracy – 25%) ze wszystkich 16 województw. W ramach realizacji projektu odbyły się również w dniach 27 lutego – 1 marca 2007 szkolenia z zakresu stosowania metodologii i narzędzi badawczych z udziałem 73 doradców zawodowych MCIZ i MCK, czyli beneficjentów projektu. Ostatecznie opracowany produkt składał się z dwóch podręczników dla doradcy (część teoretyczna i praktyczna), portfolio kariery do samodzielnej pracy dla ucznia i absolwenta, kwestionariusza samooceny ucznia i absolwenta, Testu Zainteresowań, Testu Wartości, Testu Doświadczeń Życiowych, Testu Motywacji oraz Kwestionariusza Uzdolnień Przedsiębiorczych – wersja dla młodzieży planującej własną ścieżkę kariery. 92% uczniów i osób poszukujących pracy uznało tematykę zawartą w portfolio za wyczerpującą problem związany z wyborem kariery, 87,6% oceniło materiały wykorzystane na zajęciach i przeprowadzone ćwiczenia jako przydatne i bardzo przydatne, 86,6% oceniło dobrze i bardzo dobrze sposób przygotowania testów i kwestionariuszy zawartych w materiałach, 69% uznało ćwiczenia zawarte w portfolio za odpowiednie (nie za łatwe i nie za trudne), 66,5% stwierdziło, że portfolio zawiera odpowiednią liczbę ćwiczeń. |