Abstrakt: |
Analizę przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jaki jest poziom nierówności edukacyjnych (rozumianych jako korelacja między SES rodziny ucznia a jego osiągnięciami szkolnymi) w różnych systemach szkolnych w obszarze edukacji obywatelskiej? Jakie cechy systemów szkolnych determinują poziom tych nierówności? Materiał badawczy stanowiły dane z międzynarodowych badań edukacji obywatelskiej przeprowadzonych w 1999 roku w 28 krajach (m.in. w Grecji, Australii, Norwegii, Szwecji, Czechach, Estonii, Danii, Kolumbii czy Stanach Zjednoczonych). W badaniu wzięli udział uczniowie w większości w wieku 14 lat. Ogółem przebadano 93 882 osób (w poszczególnych krajach w projekcie badawczym uczestniczyło po 150-200 szkół). Analizie poddano m.in. parametry rozkładu wskaźników osiągnięć szkolnych, efekt międzyszkolnego zróżnicowania efektów kształcenia czy efekt segregacji szkolnych ze względu na SES. W wyniku przeprowadzonej analizy odnotowano, że najniższy poziom nierówności występuje w Hongkongu, z kolei najwyższy – w Chile. Wysoki poziom stwierdzono także w takich krajach jak Anglia, Stany Zjednoczone oraz Niemcy, a względnie niski w Finlandii i Norwegii. Polska ulokowała się na poziomie ponadprzeciętnym – podobnie jak Czechy czy Słowenia. Dodatkowo okazało się, że najważniejszą zmienną w powstawaniu nierówności edukacyjnych jest efekt segregacji szkolnych w zakresie SES. Nie stwierdzono znaczącego związku miedzy średnią osiągnięć szkolnych a poziomem nierówności. |