BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Inequalities of civic education outcomes: comparative perspective
Data: [2003]
Badacz: Roman Dolata
Abstrakt:

Analizę przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jaki jest poziom nierówności edukacyjnych (rozumianych jako korelacja między SES rodziny ucznia a jego osiągnięciami szkolnymi) w różnych systemach szkolnych w obszarze edukacji obywatelskiej? Jakie cechy systemów szkolnych determinują poziom tych nierówności? Materiał badawczy stanowiły dane z międzynarodowych badań edukacji obywatelskiej przeprowadzonych w 1999 roku w 28 krajach (m.in. w Grecji, Australii, Norwegii, Szwecji, Czechach, Estonii, Danii, Kolumbii czy Stanach Zjednoczonych). W badaniu wzięli udział uczniowie w większości w wieku 14 lat. Ogółem przebadano 93 882 osób (w poszczególnych krajach w projekcie badawczym uczestniczyło po 150-200 szkół).  Analizie poddano m.in. parametry rozkładu wskaźników osiągnięć szkolnych, efekt międzyszkolnego zróżnicowania efektów kształcenia czy efekt segregacji szkolnych ze względu na SES. W wyniku przeprowadzonej analizy odnotowano, że najniższy poziom nierówności występuje w Hongkongu, z kolei najwyższy – w Chile. Wysoki poziom stwierdzono także w takich krajach jak Anglia, Stany Zjednoczone oraz Niemcy, a względnie niski w Finlandii i Norwegii. Polska ulokowała się na poziomie ponadprzeciętnym – podobnie jak Czechy czy Słowenia. Dodatkowo okazało się, że najważniejszą zmienną w powstawaniu nierówności edukacyjnych jest efekt segregacji szkolnych w zakresie SES. Nie stwierdzono znaczącego związku miedzy średnią osiągnięć szkolnych a poziomem nierówności.

Deskryptory TESE: nierówność społeczna, poziom kształcenia, postępy w nauce, wychowanie obywatelskie, postawa, obywatel, pochodzenie społeczne
TESE descriptors: social inequality, level of education, study progress, civics, attitude, citizen, social background
Publikacje:
  • Dolata, R. (2003). Inequalities of civic education outcomes: comparative perspective. Kwartalnik Pedagogiczny, 1-2, 261-273.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"