BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poczucie godności zawodowej współczesnych nauczycieli
Data: kwiecień 2005 – lipiec 2005
Badacz: Dorota Jankowska, Krzysztof Jankowski
Abstrakt:

Celem badania było określenie, w jaki sposób nauczyciele odnoszą się do kategorii godności. Badaniem ankietowym objęto 86 nauczycieli szkół podstawowych, w tym 49 z Warszawy i 37 z małych miejscowości w Polsce (Izdebno Kościelne, Kliczewo, Kuczbork, Pogorzela, Otwock, Sochocin, Stary Targ, Żuromin). Kobiety stanowiły 74,4% badanych, a mężczyźni 25,6%. Pojęcie godności rozumiano przede wszystkim jako poczucie szacunku do siebie i poczucie bycia szanowanym (43,5% ogółu badanych). Odpowiedzi badanych kobiet ułożyły się hierarchicznie z wyraźną pierwszą pozycją (50,8%), a odpowiedzi mężczyzn były rozłożone bardziej równomiernie – równie często zaznaczali oni powyższą odpowiedź, jak i poczucie dumy i własnej wartości, dbałość o własny wizerunek przed innymi i samym sobą oraz stabilny system wartości, uwewnętrzniony kodeks moralny (po 22,7%). W wypowiedziach badanych godność rozumiano wyłącznie w kategoriach godności osobistej, brakowało odwołań do godności ludzkiej. Godność w miejscu pracy oznaczała dla nauczycieli coś, co jest doświadczane na co dzień (32,6%, częściej mężczyźni – 54,5%), następnie „gadaninę” bez znaczenia dla życia w miejscu pracy (25,6%), upominanie pracodawców (23,3%), problem prawny prawa pracy (22%) oraz kształcenie postaw pracownika (20,9%). Pytani, czy czują się w pracy traktowani godnie, nauczyciele najczęściej odpowiadali, że tak (53,5%). Większość badanych wybrała swój zawód, kierując się zainteresowaniami (89,5%), trwali zaś w zawodzie przede wszystkim ze względu na możliwość zawodowego rozwoju (68,6%) oraz rozwijanie zainteresowań (37,2%). Niemal wszyscy ankietowani uważali, że ich praca jest ważna i ma znaczenie. Podobnie oceniano społeczną recepcję zawodu nauczyciela jako zawodu ważnego i trudnego (51,2%). 20,9% badanych uznało, że ich praca odbierana jest jako potrzebna, ale nie wymaga specjalnych umiejętności, a 18,6% – jako zawód jeden z wielu, bez specjalnej misji. Wśród niegodnych zachowań nauczycieli występujących w miejscu pracy wymieniono przede wszystkim schlebianie innym (22,1% badanych stwierdziło, że występuje ono na co dzień) oraz ślepe posłuszeństwo (odpowiednio 17,4%). W obu przypadkach bardziej krytyczni okazali się mężczyźni, którzy częściej dostrzegali występowanie tego rodzaju zachowań. W opinii badanych niemal nie pojawiało się za to zmuszanie nauczycieli do całkowitej dyspozycyjności. Najczęściej wskazywanymi powodami popychającymi nauczycieli do niegodnych zachowań były obawa o utrzymanie pracy (68,6%) oraz lęk przed bezrobociem (53,5%).

Author's Keywords: human dignity, professional dignity of teachers
Deskryptory TESE: zawód nauczyciela, nauczyciel, zachowania społeczne, relacje interpersonalne, prawa człowieka, miejsce pracy, szkoła podstawowa, wyniki badań naukowych
TESE descriptors: teaching profession, teacher, social behaviour, interpersonal relations, human rights, place of work, primary school, research results
Publikacje:
  • Jankowska, D. i Jankowski, K. (2007). Poczucie godności zawodowej współczesnych nauczycieli. Pedagogika Pracy, 51, 114-124.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"