BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poczucie bezpieczeństwa w gimnazjach małopolskich w świetle badań empirycznych w latach 2003-2013
Instytucja:
Data: 2013
Badacz: Przemysław Piotrowski, Krzysztof Zajączkowski
Abstrakt:

Analizę wyników badań przeprowadzono w celu odpowiedzi na m.in. następujące pytania: Jak kształtuje się poziom bezpieczeństwa w małopolskich gimnazjach w ocenie dyrektorów szkół? Jak oceniają poziom bezpieczeństwa w szkołach małopolscy gimnazjaliści? W jaki sposób szkoły (nauczyciele, dyrektorzy) radzą sobie z problemami wychowawczymi związanymi z bezpieczeństwem uczniów? Jakie działania podejmują gimnazjaliści w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa (w jaki sposób radzą sobie z problemami)? Materiał badawczy stanowiły dane zgromadzone przez Kuratorium Oświaty w Krakowie oraz Instytut Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w latach: 1) 2003-2004 (w badaniach uczestniczyło 107 nauczycieli oraz 569 gimnazjalistów z II i IV dzielnicy Krakowa); 2) 2005-2007 (badaniami objęto wszystkie gimnazja w Małopolsce, próba liczyła 629 dyrektorów oraz 23 907 uczniów); 3) 2009-2013 (w badaniach wzięli udział dyrektorzy 573 ogólnodostępnych gimnazjów oraz uczniowie 52 gimnazjów – 1052 uczniów). Dyrektorzy małopolskich gimnazjów uważają kierowane przez siebie szkoły za bezpieczne. W ocenie badanej kadry zarządzającej naganne zjawiska pojawiały się stosunkowo rzadko i były to zdarzenia o niskim stopniu szkodliwości. Jednocześnie zaobserwowano, że respondenci nie dysponowali elementarną wiedzą na temat zachowań ryzykownych oraz grup wysokiego ryzyka. Ustalono również, że współpraca małopolskich gimnazjów z instytucjami zajmującymi się profilaktyką, wychowaniem i bezpieczeństwem miała charakter instrumentalny i służyła jedynie doraźnemu wspieraniu szkół w powyższych obszarach. Do najczęściej podejmowanych działań profilaktycznych należały pogadanki oraz realizowanie programów rekomendowanych przez Ośrodek Rozwoju Edukacji. Z kolei wśród uczniów dominującym sposobem radzenia sobie z problemami okazały się rozmowy w grupie rówieśniczej (zaobserwowano, że młodzież rzadko rozmawiała o trudnych sytuacjach z rodzicami lub nauczycielami). Zgodnie ze zgromadzonym materiałem w ostatnim etapie badań poziom bezpieczeństwa żadnego z gimnazjów nie został oceniony jako „niski”.

Autorskie słowa kluczowe: poczucie bezpieczeństwa, Małopolska, gimnazjum
Author's Keywords: sense of safety, the province of Małopolska, lower high school
Deskryptory TESE: gimnazjum, bezpieczeństwo, przemoc, przemoc szkolna, postawa, zachowania, młodzież, uczeń, profilaktyka
TESE descriptors: lower secondary, safety, violence, bullying, attitude, behaviour, youth, pupil, prevention
Publikacje:
  • Zajączkowski, K. i Piotrowski, P. (2014). Poczucie bezpieczeństwa w gimnazjach małopolskich w świetle badań empirycznych w latach 2003-2013. Nauczyciel i Szkoła, 1, 163-184.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"