Abstrakt: |
Celem badania był opis realizacji kompetencji, a przede wszystkim kompetencji kreatywnych wśród nauczycieli. Do zebrania materiału posłużyła ankieta, którą wypełniło 98 pedagogów zatrudnionych w gimnazjum. Odpowiedzi nie różnicowano ze względu na płeć, staż pracy ani przedmiotu, którego uczyli badani. W wyniku badania wykazano, że 80% ankietowanych najlepiej realizowało kompetencje komunikacyjne (świadczył o tym m.in. dobry kontakt z uczniami i współpracownikami), 70% badanych bardzo dobrze realizowało także kompetencje informatyczne. Tyle samo nauczycieli oceniło swoje kompetencje dydaktyczne (ocenie podlegał m.in. warsztat nauczycielski, wykorzystywanie urozmaiconych materiałów dydaktycznych, współpraca z uczniami). Na najniższym poziomie okazała się realizacja kompetencji współdziałania – jedynie 55% respondentów określiło ją jako bardzo dobrą. W kwestii kreatywności badani wykazali się największą rozbieżnością odpowiedzi. Na ich podstawie stwierdzono, że 60% respondentów w pełni realizowało te kompetencje (oceniano: stosowanie innowacji, prowadzenie eksperymentów pedagogicznych, postrzeganie osób, rzeczy i zjawisk w sposób niestandardowy, tworzenie i przetwarzanie elementów warsztatu pracy, umiejętność myślenia krytycznego, planowanie własnego rozwoju, samokształcenie oraz badanie własnej praktyki i dokonywanie zmian), a 40% na poziomie dobrym. Wykazano, że nauczyciele najlepiej realizowali planowanie własnego rozwoju (ponad połowa badanych); następną w pełni realizowaną kategorią z zakresu kreatywności było badanie własnej praktyki i dokonywanie zmian; 43% nauczycieli podjęło samokształcenie, 39% realizowało umiejętność krytycznego myślenia; ponad 30% prowadziło eksperymenty pedagogiczne; 25% tworzyło swój warsztat pracy; 22% stosowało innowacje. Na podstawie badania sformułowano postulaty ciągłego doskonalenia własnych kompetencji przez nauczycieli oraz udzielania wsparcia przez placówki oświatowe w doskonaleniu pedagogów, m.in. poprzez organizowanie różnych kursów, szkoleń czy seminariów. |