Abstrakt: |
Badanie miało charakter podłużny, a jego celem była diagnoza poziomu kreatywności wśród uczniów klas trzecich szkoły podstawowej, których po pięciu latach poddano kolejnemu pomiarowi w klasie ósmej szkoły podstawowej za pomocą testów twórczości. Badanie miało również na celu ustalenie związku między poziomem kreatywności uczniów 10-letnich i 15-letnich oraz między poziomem kreatywności uczniów 15-letnich a ich osiągnięciami szkolnymi. W badaniu zastosowano osiem testów J.P. Guilforda do pomiaru płynności, giętkości i oryginalności myślenia twórczego uczniów: Pytania, Konsekwencje, Zdania, Anagramy, Szkice, Skojarzenia figuralne, Ulepszyć coś, Nowe zastosowania. W pierwszym etapie badania (1992 rok) pomiarem objęto 356 uczniów klasy trzeciej w wieku 9-10 lat z trzech szkół podstawowych w Kielcach. W drugim etapie badania (1997 rok) pomiarem objęto 445 uczniów klasy ósmej z tych samych szkół podstawowych i tych samych oddziałów klasowych. W związku z reorganizacją pracy szkoły zmieniła się liczebność klas i pojawiła się możliwość przebadania nie tylko uczniów objętych pierwszym pomiarem, lecz także pozostałych osób w wieku 15 lat uczących się w tej szkole. Wyniki badania nie pozwoliły potwierdzić hipotezy, zgodnie z którą kreatywność przyjmuje w populacji uczniów rozkład zgodny z rozkładem normalnym. Zarówno wśród młodszych, jak i starszych uczniów więcej było osób uzyskujących niskie niż wysokie wyniki w testach twórczości. Poziom kreatywności uczniów klas trzecich był ponadto wyższy niż uczniów klas ósmych w zakresie płynności myślenia twórczego mierzonej testami technicznymi i ogólnymi oraz oryginalności myślenia mierzonymi przez wszystkie zastosowane testy. Potwierdzono z kolei hipotezę, zgodnie z którą poziom kreatywności mierzony w klasie trzeciej był później zgodny z wynikiem uzyskanym przez tych samych uczniów w klasie ósmej. Potwierdzono hipotezę o statystycznie istotnym związku między poziomem kreatywności 15-latków a ich osiągnięciami szkolnymi. Wysoki poziom kreatywności był związany głównie z wysokimi wynikami w testach osiągnięć szkolnych z języka polskiego i matematyki. W przypadku fizyki wysokie wyniki w testach twórczości korelowały głównie ze średnimi wynikami z tego przedmiotu. |