BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Oczekiwania i postawy nauczycieli w zakresie kształcenia na studiach podyplomowych z przyrody
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Bożena Wójtowicz
Abstrakt:

Celem badania było określenie postaw i oczekiwań nauczycieli w stosunku do studiów podyplomowych z przyrody. Badaniem sondażowym objęto 390 nauczycieli studiujących na grantach MEN w latach 2000-2004 oraz 60 nauczycieli na studiach podyplomowych współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w roku 2007/2008. Zgodnie z wynikami 78% badanych z wcześniejszych edycji grantu MEN (z lat 2000-2004) oczekiwało przede wszystkim zdobycia wiedzy merytorycznej z przyrody, następnie: zdobycia umiejętności przyrodniczych (72%), poznania nowych metod i strategii nauczania (69%), uzyskania dokumentu uprawniającego do nauczania przyrody (47,8%). 65% respondentów oceniło przydatność kształcenia blokowego w zakresie merytorycznym na 5 i 6 (w sześciostopniowej skali); 27% na 4; 9% na 3. Oceny przydatności kompetencji dydaktycznych w zakresie nauczania zintegrowanego kształtowały się następująco: 70% wskazało 5 i 6; 21% 4; 9% 3. Najwyżej ocenione przez respondentów zostały kompetencje pedagogiczno-psychologiczne: 74% 5 i 6; ponad 23% 4; 3% 3. 44% nauczycieli pozytywnie wyraziło się także o sposobie prowadzenia zajęć i stosowania aktywnych metod kształcenia; 14,8% badanych udzieliło odpowiedzi: trudno powiedzieć. Stwierdzono również, że ponad 86% respondentów oceniło warsztaty jako ciekawe. Korzystny wpływ zajęć na uporządkowanie i poszerzenie wiedzy o nauczaniu zintegrowanym potwierdziło 39% nauczycieli, 36% wskazało odpowiedź ze wskaźnikiem raczej tak, żaden z badanych nie wybrał opinii negatywnej. Na podstawie ankiety stwierdzono, że oczekiwania 38% badanych zostały spełnione, 47% raczej spełnione, a 15% było niezdecydowanych. Zgodnie z odpowiedziami respondentów najbardziej pożądane wśród przykładowych tematów i zagadnień przyszłych warsztatów będą: wspólne tworzenie scenariuszy zajęć (42 osoby), opracowywanie ścieżek dydaktycznych i zajęć terenowych (21 osób), przygotowywanie testów sprawdzających i zasad oceniania (18 osób), zajęcia z komputerem i wykorzystywanie aktywnych metod (12 osób). W grupie badanych z edycji 2007/2008 motywację do podjęcia studiów podyplomowych stanowiła przede wszystkim możliwość uzyskania dokumentu uprawniającego do nauczania przyrody (62,7%), następnie: możliwość kontynuowania pracy w szkole (33%), nieodpłatna forma studiów. 85,8% respondentów oceniło przydatność kształcenia blokowego w zakresie merytorycznym na 5 i 6 (w sześciostopniowej skali); 36,3% na 4; 3,3% na 3. Natomiast przydatność kompetencji dydaktycznych w zakresie nauczania zintegrowanego na 5 i 6 oceniło 82,5% badanych. Najwyżej ocenione przez respondentów zostały kompetencje pedagogiczno-psychologiczne: 74% wskazało oceny 5 i 6; ponad 23% 4; 3% zaś 3. 44% nauczycieli pozytywnie wyraziło się także o sposobie prowadzenia zajęć i stosowania aktywnych metod kształcenia; 14,8% badanych udzieliło odpowiedzi: trudno powiedzieć. Stwierdzono również, że ponad 86% respondentów oceniło warsztaty jako ciekawe. Korzystny wpływ zajęć na uporządkowanie i poszerzenie wiedzy o nauczaniu zintegrowanym potwierdziło 39% nauczycieli, 36% wskazało odpowiedź ze wskaźnikiem: raczej tak, żaden z badanych nie wybrał opinii negatywnej. Na podstawie ankiety stwierdzono, że oczekiwania 38% badanych zostały spełnione, 47% raczej spełnione, a 15% było niezdecydowanych. Zgodnie z odpowiedziami respondentów najbardziej pożądane wśród przykładowych tematów i zagadnień przyszłych warsztatów będą: wspólne tworzenie scenariuszy zajęć (42 osoby), opracowywanie ścieżek dydaktycznych i zajęć terenowych (21 osób), przygotowywanie testów sprawdzających i zasad oceniania (18 osób), zajęcia z komputerem i wykorzystywanie aktywnych metod (12 osób).

Deskryptory TESE: nauczyciel przedmiotów zintegrowanych, doskonalenie zawodowe nauczycieli, przebieg kariery zawodowej, satysfakcja zawodowa, cele kształcenia, umiejętności zawodowe
TESE descriptors: generalist teacher, in-service teacher training, career advancement, occupational satisfaction, aims of education, skill
Publikacje:
  • Wójtowicz, B. (2008). Oczekiwania i postawy nauczycieli w zakresie kształcenia na studiach podyplomowych z przyrody. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 1-2(25-26), 87-95.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"