Abstrakt: |
Celem badania była analiza aktywności edukacyjnej i zawodowej podejmowanej przez osoby starsze z województwa kujawsko-pomorskiego. Głównym problemem było stymulowanie osób starszych do aktywności w celu zachowania dobrego samopoczucia oraz zdrowia, dlatego też dążono do zbadania, w jaki sposób respondenci spędzali czas wolny. Do zebrania materiału posłużył kwestionariusz wywiadu na temat: Aktywność zawodowa i edukacyjna ludzi starzejących się. Badaniem objęto grupę 460 emerytów o różnym wykształceniu oraz osób w wieku przedemerytalnym (którym pozostało nie więcej niż pięć lat do przejścia na emeryturę). Najczęstszą formą spędzania wolnego czasu przez seniorów było poświęcanie się rodzinie, następnie słuchanie radia i oglądanie programów telewizyjnych. Do pozostałych częstych form zaliczono także zainteresowanie własnym stanem zdrowia; czytanie oraz uprawianie krajoznawstwa i turystyki. Główną formą aktywności badanych była aktywność domowo-rodzinna, następnie rekreacyjna, kulturalna, religijna, zawodowa i dopiero edukacyjna. Ustalono, że formy aktywności podejmowane przez ankietowanych w okresie ich aktywności zawodowej kształtowały się podobnie (aktywności edukacyjnej przypisywano siódmą rangę). W związku z tym potwierdzono ogólną tendencję kontynuowania w okresie emerytalnym postaw i stylu życia z wcześniejszego okresu rozwojowego. Jedynie 30% seniorów zadeklarowało chęć podjęcia nauki (w tym 34,2% kobiet i 21,8% mężczyzn). Niewielkie zainteresowanie edukacją badani tłumaczyli brakiem czasu oraz chęci, a także brakiem potrzeby. Do najbardziej popularnych instytucji wspierających aktywność edukacyjną osób starszych zaliczono kluby seniora (36,3% wskazań); domy kultury – 23,5%; stowarzyszenia społeczne – 18,2%. Uniwersytety Trzeciego Wieku wskazywano najrzadziej (11,4%). |