BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Znaczenie czasu wolnego dla rozwoju psychicznego dzieci rozpoczynających edukację szkolną
Data: [2009]
Badacz: Magdalena Giers
Abstrakt:

Przedmiot badania stanowił czas wolny dzieci w wieku wstępowania do szkoły. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano ankietę, o której wypełnienie poproszono 112 rodziców dzieci rozpoczynających naukę szkolną (badanie przeprowadzono na terenie Ośrodka Promocji Zdrowia i Sprawności Dziecka w Gdańsku). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że prawie 20% dzieci codziennie poszerzało wiedzę, odrabiało zadania domowe, a także ćwiczyło i udoskonalało poznane w przedszkolu umiejętności. 8% uczniów w ogóle nie spędzało swojego wolnego czasu na nauce poza szkołą. Z kolei zdecydowana większość (60%) dzieci doskonaliła swoje kompetencje szkolne kilka razy w tygodniu. Na podstawie zgromadzonego materiału ustalono również, że 61% uczniów regularnie, kilka razy w tygodniu, pomagało rodzicom w zajęciach domowych (12% dzieci uczestniczyło w tych czynnościach codziennie – nie dłużej niż pół godziny, a 9% dzieci nie miało żadnych domowych obowiązków). Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami ujawniono, że 29% uczniów poświęca na zabawę codziennie pół godziny, 25% – godzinę, a 24% – dwie godziny i więcej. Rodziców zapytano także o czas przeznaczany na aktywność fizyczną. Okazało się, że zaledwie 20% dzieci ćwiczyło raz lub kilka razy w tygodniu. Przez minimalną zalecaną ilość czasu dziennie ćwiczyło 19% (co najmniej godzinę dziennie uprawiało sport 19%), z kolei 45% uczniów nie podejmowało żadnej aktywności fizycznej. Zwrócono ponadto uwagę na czas spędzany na oglądaniu telewizji czy graniu na komputerze – 26% sześciolatków poświęcało na powyższe czynności codziennie pół godziny, 24% – godzinę dziennie, 20% robiło to kilka razy w tygodniu, 10% – więcej niż dwie godziny dziennie, a 9% – raz w tygodniu. Jedynie 11% dzieci nie spędzało tak czasu.

Deskryptory TESE: zabawa, wiek wstępowania do szkoły, uczeń, dziecko, rozwój dziecka, edukacja, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej
TESE descriptors: play, school starting age, pupil, child, child development, education, transition from pre-primary to primary education
Publikacje:
  • Giers, M. (2011). Znaczenie czasu wolnego dla rozwoju psychicznego dzieci rozpoczynających edukację szkolną. Przegląd Naukowo-Metodyczny. Edukacja dla Bezpieczeństwa, 2, 135-151.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"