BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Znaczenie diagnozy w procesie tworzenia i realizacji założeń szkolnych programów profilaktyki
Instytucja:
Data: październik 2010 – lipiec 2011
Badacz: Joanna Waszczuk
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź: czy szkoły gimnazjalne diagnozują potrzeby i problemy młodzieży oraz jakiego rodzaju są powyższe? Badaniem objęto pięć miast z województwa lubelskiego: Białą Podlaską, Łuków, Opole Lubelskie, Ryki oraz Włodawę. Do zebrania materiału posłużono się metodą zogniskowanych wywiadów grupowych (FGI) oraz metodą analizy dokumentów. Ponadto zastosowano technikę wywiadu, ankiety oraz Skalę Nieprzystosowania Społecznego. Próbę badawczą stanowiło 137 sędziów kompetentnych (w tym: dyrektorzy szkół, pedagodzy i psycholodzy szkolni, nauczyciele/wychowawcy, a także pielęgniarki szkolne). Na podstawie uzyskanych odpowiedzi stwierdzono, że we wszystkich badanych szkołach diagnozowano problemy uczniów. Zgodnie z udzielonymi odpowiedziami wykazano, że do głównych problemów młodzieży z Białej Podlaskiej należały: lekceważący stosunek do obowiązków szkolnych, niepowodzeń szkolnych i wagarów; arogancja wobec nauczycieli; kłótnie, wyzwiska i sprzeczki; stosowanie używek. Wśród uczniów uczęszczających do gimnazjum w Łukowie zasadniczym problemem były zaburzenia emocjonalne oraz niepowodzenia szkolne. W Opolu Lubelskim zwrócono uwagę przede wszystkim na lekceważący stosunek do obowiązków szkolnych, brak odpowiedniego przygotowania się do zajęć oraz spóźnienia na zajęcia (zaobserwowano ponadto: korzystanie z telefonów komórkowych w trakcie sprawdzianów oraz wzrost wulgarności i arogancji w zachowaniach uczniów). Z kolei największymi problemami gimnazjalistów z Włodawy były agresja, przemoc, wagary oraz słabe relacje z rodzicami. W Rykach natomiast odnotowano głównie brak zainteresowania i zaangażowania w sprawy szkolne.

Autorskie słowa kluczowe: szkolny program profilaktyki, diagnoza, młodzież gimnazjalna
Author's Keywords: school prevention program, diagnosis, lower secondary school youth
Deskryptory TESE: profilaktyka, gimnazjum, młodzież, szkoła, zachowania, postawa, postawa wobec szkoły, trudności w nauce, uczeń
TESE descriptors: prevention, lower secondary, youth, school, behaviour, attitude, attitude towards school, learning difficulty, pupil
Publikacje:
  • Waszczuk, J. (2014). Znaczenie diagnozy w procesie tworzenia i realizacji założeń szkolnych programów profilaktyki. Rozprawy Społeczne, 2, 47-54.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"