BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Świadomość ekologiczna młodzieży na różnych szczeblach kształcenia (Jordanów, Kęty, Rzeszów)
Instytucja:
Data: 2005 – 2007
Badacz: Iwona Jabłońska, Marzena Plewniak, Marcin Rogóż, Anna Zębol
Abstrakt:

Przedmiot badania stanowiła analiza porównawcza poziomu świadomości ekologicznej dzieci i młodzieży pochodzących z miejscowości w południowej Polsce. Założono korelację między dostępnością do rozmaitych źródeł wiedzy (powiązaną z wielkością miejscowości) oraz poziomem nauczania a poziomem świadomości ekologicznej. Próba badawcza składała się z uczniów klas szóstych szkół podstawowych, drugich klas gimnazjów oraz drugich klas liceów z Rzeszowa, Kęt i Jordanowa. Do zebrania materiału posłużono się kwestionariuszem wywiadu, który stworzono na podstawie ankiety wcześniej wykorzystywanej już do badania świadomości ekologicznej (przez A. Góreckiego i D. Przywarę). Ogółem przeanalizowano 740 kwestionariuszy, które zostały wypełnione w 2005 oraz 2007 roku. Podczas interpretacji wyników odpowiedzi respondentów z obu roczników zsumowano (jedynie w przypadku wyraźnych różnic wyróżniano poszczególny rok badania). Na podstawie analizy wyników stwierdzono, że poziom ogólnej wiedzy uczniów był wyrównany i zadowalający. Nie stwierdzono różnic związanych z procesem edukacyjnym. Większość respondentów cechowała świadomość o wysokim poziomie zanieczyszczenia i przekształcenia rodzimego środowiska. Wykazano, że uczniowie znali źródła energii przyjazne środowisku oraz sposoby oszczędzania energii i wody. Niepokojący okazał się brak zainteresowania na temat lokalnych problemów środowiska. Uczniowie nie poszerzali także swojej wiedzy dotyczącej ochrony przyrody. Okazało się, że dodatkowych informacji chętniej szukały dzieci młodsze. W wyniku ankiety stwierdzono również spadek zainteresowania tematami ekologicznymi (o blisko 10% mniej w roku 2007 w porównaniu z danymi z roku 2005). W wyniku badania stwierdzono, że młodzież z Rzeszowa (największej z badanych miejscowości) uzyskała najniższe noty w zakresie świadomości ekologicznej. Zwrócono także uwagę na fakt, że wykształcenie rodziców (w większości średnie i wyższe w przypadku młodzieży z Rzeszowa) nie wpłynęło na odpowiedzi badanych uczniów.

Deskryptory TESE: nauki przyrodnicze, ochrona środowiska, bilans umiejętności, postawa, przedmiot zintegrowany
TESE descriptors: natural sciences, environmental protection, skills audit, attitude, integrated course
Publikacje:
  • Jabłońska, I., Plewniak, M., Rogóż, M. i Zębol, A. (2007). Świadomość ekologiczna młodzieży na różnych szczeblach kształcenia (Jordanów, Kęty, Rzeszów). Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 4(24), 66-70.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"