BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Edukacja wielokulturowa a płeć. Stosunek młodzieży licealnej do wybranych narodów
Typ badania: ewaluacyjne
Instytucja:
Data: 16 listopada 2007 – 11 grudnia 2007
Badacz: Katarzyna Górak-Sosnowska
Abstrakt:

Przedmiotem badania był wpływ zajęć warsztatowych o świecie islamu na stosunek młodzieży licealnej do Arabów i innych narodów. Warsztaty W kręgu kultury islamu zrealizowane zostały przez Stowarzyszenie ARABIA.pl praz Polski Komitet ds. UNESCO w polskich Szkołach Stowarzyszonych UNESCO stopnia ponadpodstawowego. Badanie miało charakter ewaluacyjny i objęło łącznie 751 uczniów dziewięciu liceów ogólnokształcących z województw: mazowieckiego, łódzkiego, świętokrzyskiego i dolnośląskiego. Blisko połowa badanych uczestniczyła w warsztatach (327 osób), połowa zaś nie (424) i te osoby zakwalifikowano do grupy kontrolnej. W obu grupach większość stanowiły dziewczęta. W badaniu zastosowano techniki pomiaru: wartościowanie muzułmanina (10 cech) oraz skalę dystansu (10-stopniowa zmodyfikowana skala Borgardusa). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że w grupie eksperymentalnej poddanej oddziaływaniu edukacyjnemu uzyskano efekt specyficzny w postaci zmiany stosunku uczniów do Arabów na bardziej pozytywny. Dotyczyło to zarówno dystansu psychologicznego, jak i stosunku do Arabów. W wyniku przeprowadzenia warsztatów uzyskano również efekt niespecyficzny w postaci zmniejszenia dystansu wobec Hindusów i Romów oraz zmniejszenia stopnia defaworyzacji Romów. Wśród badanych chłopców poprawił się również stosunek do Pakistańczyków, a w grupie dziewcząt zmniejszyła się defaworyzacja Niemców. Oddziaływanie edukacyjne nie przełożyło się na stosunek wobec innych narodów niż wymienione.

Deskryptory TESE: szkoła średnia, młodzież, rasizm, arabski, romski, Niemcy
TESE descriptors: secondary school, youth, racism, Arabic, Romani, Germany
Publikacje:
  • Górak-Sosnowska, K. (2008). Edukacja wielokulturowa a płeć. Stosunek młodzieży licealnej do wybranych narodów. Przegląd Pedagogiczny, 2, 87-96.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"