Tytuł badania: |
Edukacja wielokulturowa a płeć. Stosunek młodzieży licealnej do wybranych narodów |
Typ badania: |
ewaluacyjne |
Instytucja: |
|
Data: |
16 listopada 2007 – 11 grudnia 2007 |
Badacz: |
Katarzyna Górak-Sosnowska |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania był wpływ zajęć warsztatowych o świecie islamu na stosunek młodzieży licealnej do Arabów i innych narodów. Warsztaty W kręgu kultury islamu zrealizowane zostały przez Stowarzyszenie ARABIA.pl praz Polski Komitet ds. UNESCO w polskich Szkołach Stowarzyszonych UNESCO stopnia ponadpodstawowego. Badanie miało charakter ewaluacyjny i objęło łącznie 751 uczniów dziewięciu liceów ogólnokształcących z województw: mazowieckiego, łódzkiego, świętokrzyskiego i dolnośląskiego. Blisko połowa badanych uczestniczyła w warsztatach (327 osób), połowa zaś nie (424) i te osoby zakwalifikowano do grupy kontrolnej. W obu grupach większość stanowiły dziewczęta. W badaniu zastosowano techniki pomiaru: wartościowanie muzułmanina (10 cech) oraz skalę dystansu (10-stopniowa zmodyfikowana skala Borgardusa). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że w grupie eksperymentalnej poddanej oddziaływaniu edukacyjnemu uzyskano efekt specyficzny w postaci zmiany stosunku uczniów do Arabów na bardziej pozytywny. Dotyczyło to zarówno dystansu psychologicznego, jak i stosunku do Arabów. W wyniku przeprowadzenia warsztatów uzyskano również efekt niespecyficzny w postaci zmniejszenia dystansu wobec Hindusów i Romów oraz zmniejszenia stopnia defaworyzacji Romów. Wśród badanych chłopców poprawił się również stosunek do Pakistańczyków, a w grupie dziewcząt zmniejszyła się defaworyzacja Niemców. Oddziaływanie edukacyjne nie przełożyło się na stosunek wobec innych narodów niż wymienione. |
Deskryptory TESE: |
szkoła średnia, młodzież, rasizm, arabski, romski, Niemcy |
TESE descriptors: |
secondary school, youth, racism, Arabic, Romani, Germany |
Publikacje: |
- Górak-Sosnowska, K. (2008). Edukacja wielokulturowa a płeć. Stosunek młodzieży licealnej do wybranych narodów. Przegląd Pedagogiczny, 2, 87-96.
|