BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Tutor w gimnazjum
Typ badania: ewaluacyjne
Instytucja:
Data: 20 maja 2011 – 29 maja 2011
Badacz: Maria Sitko
Abstrakt:

Program tutoringu w siechnickim gimnazjum realizowano w roku szkolnym 2010/2011. Do każdego zespołu klasowego przydzielono dwóch tutorów, z których jeden pełnił oprócz funkcji tutora także funkcję wychowawcy. Każdy z tutorów miał za zadanie nawiązanie bliższej relacji i opiekę nad 10–12 uczniami. Ankietą ewaluacyjną objęto 107 uczniów i 11 tutorów. Cele ankiety były następujące: zidentyfikowanie procesów w wyniku realizacji projektu; wzmocnienie profesjonalizmu tutorów; udoskonalenie procesu wychowawczego. Pytania ankiety dotyczyły takich obszarów jak: relacje uczniów z tutorami, współpraca tutorów z rodzicami, realizacja programu tutorskiego. Większość uczniów deklarowała, że samodzielnie wybrali sobie tutora, części tutor został przydzielony, ale uczniowie ci mieli możliwość zmiany nauczyciela opiekuna. Według deklaracji gimnazjalistów spotkania z tutorami miały miejsce w salach lekcyjnych, w gabinecie pedagogicznym, bibliotece, czasami na podwórku szkolnym. Większość ankietowanych z chęcią uczestniczyła w spotkaniach z tutorami, nieznaczna liczba uczniów deklarowała, że na spotkania chodzi niechętnie. Zainteresowanie tutorów sprawami uczniów skupiało się na rozmowach o szkole, planach na przyszłość, zainteresowaniach uczniów, sposobach uczenia się. Gimnazjaliści wskazywali, że tutorzy motywują ich do poprawiania ocen. Niektórzy respondenci mieli odwagę, by rozmawiać z nauczycielami o problemach osobistych – podkreślali wtedy wartość takich spotkań. Mimo to znaczna część nie miała odwagi, by poruszać intymne tematy w rozmowach z nauczycielami. Większość gimnazjalistów uznała, że sprawy rodzinne są zbyt intymne, by mieli o nich rozmawiać z tutorami (część twierdziła, że nie ma żadnych problemów rodzinnych). Osoby, które jednak rozmawiały na temat sytuacji rodzinnej z nauczycielem, doceniały wartość doświadczenia tutorów i ich rady. Korzyści ze spotkań z tutorami zdaniem uczniów były następujące: lepsze rozumienie innych ludzi, wzrost umiejętności nawiązywania kontaktów z kolegami i przyjaciółmi, lepsze samopoznanie, zmiana sposobu zachowania, zyskanie umiejętności bezpiecznego rozwiązywania sporów i konfliktów. Większość badanych gimnazjalistów podkreślała, że ich tutorzy nie kontaktowali się z rodzicami; jeżeli dochodziło do kontaktu, to dotyczył on nauki i zachowania uczniów. Część gimnazjalistów twierdziła, że rodzice nie widzą potrzeby, by utrzymywać kontakt z tutorami; większość przyznała, że ich rodzice w ogóle nie szukali kontaktu z tutorami. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że program tutoringu wzmógł w badanym gimnazjum potrzebę dialogicznej relacji między nauczycielami, uczniami i rodzicami, także potrzebę organizowania wspólnych działań.

Deskryptory TESE: relacja dorosły – dziecko, relacja nauczyciel – uczeń, nauczyciel, wychowawca, opieka nad młodzieżą, gimnazjum
TESE descriptors: adult-child relation, teacher-student relation, teacher, educational childcare staff, youth protection, lower secondary
Publikacje:
  • Gimnazjum w Siechnicach. (2011). Raport z badań na temat efektów programu „Tutor w gimnazjum”. Pobrane z http://gimnazjum.siechnice.com.pl/tutoring.php
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"