Tytuł badania: |
Obrazy kobiecości i męskości w podręcznikach do przedmiotu "wychowanie do życia w rodzinie" w gimnazjum |
Instytucja: |
|
Data: |
[2007] |
Badacz: |
Agata Przybysz |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie: jaki obraz kobiecości i męskości kreują podręczniki szkolne posługujące się określonym modelem wychowania seksualnego wynikającym z preferowanego przez autorów światopoglądu. Analizą objęto cztery z pięciu podręczników przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie dla klas trzecich gimnazjum: Długołęcka-Lach A., Tworkiewicz-Bieniaś G.: Ja i Ty. Wychowanie do życia w rodzinie. Pordęcznik dla gimnazjalistek i gimnazjalistów. PAZDRO. Warszawa 2000; Kalinowska F.: Wychowanie do życia w rodzinie. Gimnazjum. EFKA. Piła 2001; Szczerba K.: Wiedza o społeczeństwie. Wychowanie do życia w rodzinie. Podręcznik dla gimnazjum. GRAF-PUNKT. Warszawa 2001; Wędrując ku dorosłości. Wychowanie do życia w rodzinie dla uczniów klas I-III gimnazjum. Red. T. Krol. RUBIKON. Kraków 1991. Wszystkie podręczniki przeszły procedurę kwalifikacyjną i zostały dopuszczone do użytku w zreformowanej szkole przez MEN. W analizie posłużono się przede wszystkim typami etyk seksualnych M. Kozakiewicza oraz modelami życia seksualnego (laicki i katolicki) K. Czekaja. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że wszystkie podręczniki powielały tradycyjny, dualistyczny obraz ról płciowych, niezależnie od tego, czy prezentowały laicki, czy też katolicki model życia seksualnego. Podsumowanie porównania podręczników pod względem światopoglądów autorów było następujące: pierwszy podręcznik prezentuje laicki model życia seksualnego oraz mieszany model wychowania seksualnego (korzystający ze wszystkich typów etyki seksualnej); drugi prezentuje laicki model życia seksualnego i korzysta głównie z etyki tzw. złotego środka; trzeci prezentuje katolicki model życia seksualnego oraz korzysta z restrykcyjnej etyki seksualnej; czwarty jako jedyny prezentuje czysty model wychowania seksualnego (wyłącznie katolicki) oraz wykorzystuje w swoich rozważaniach tylko restrykcyjną etykę seksualną. |
Deskryptory TESE: |
gimnazjum, płeć, płeć męska, płeć żeńska, podręcznik, wychowanie seksualne |
TESE descriptors: |
lower secondary, gender, male, female, textbook, sex education |
Publikacje: |
- Przybysz, A. (2007). Obrazy kobiecości i męskości w podręcznikach do przedmiotu "wychowanie do życia w rodzinie" w gimnazjum – komunikat z badań. Przegląd Pedagogiczny, 1, 135-150.
|