BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Obrazy polskiej szkoły we wspomnieniach studentów – przyszłych nauczycieli
Data: [2009]
Badacz: Barbara Dudel, Małgorzata Głoskowska-Sołdatow
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na pytanie: Jakie wspomnienia związane z uczeniem się matematyki mają studenci pedagogiki, specjalności edukacja elementarna, przyszli nauczyciele? Próbę badawczą stanowiło 117 osób, które poproszono o spisanie wspomnień w dowolny sposób. W wyniku przeprowadzonego badania wyróżniono dwie kategorie opisów, wśród których przeważała grupa negatywnych. 67,5% respondentów wyraziło pejoratywny stosunek wobec tego przedmiotu. Wśród rodzajów czynności opisywanych najczęściej znalazły się rozwiązywanie zadań przy tablicy, stanie przy tablicy, rozwiązywanie zadań na czas, uczenie się na pamięć tabliczki mnożenia i wzorów. Ponadto do negatywnie wspominanych zaliczono także takie treści matematyczne jak: procenty i zadania z treścią, równania, ułamki, rachunek prawdopodobieństwa czy tabliczka mnożenia. Studenci opisywali również nauczyciela jako osobę karzącą za spóźnienie zadaniami polegającymi na rozpoznawaniu i nazywaniu figur geometrycznych; pojawiły się wypowiedzi, zgodnie z którymi atmosfera na zajęciach zależała od nastroju pedagoga, wskazywano także brak pomocy, wyśmiewanie i kompromitowanie ucznia na forum klasy. Natomiast wśród odpowiedzi, które zawierały pozytywne nastawienie, podkreślano charakter przedmiotu (np. trudny, ale ciekawy, fundujący pole do popisu itp.). Jako najbardziej mile wspominane czynności wskazywano m.in. działania na patyczkach, uczenie się wierszyków, rozwiązywanie zagadek, wyklejanie siatek graniastosłupów, liczenie na palcach oraz rysowanie grafów.

Deskryptory TESE: szkoła, postawa, zachowania, zachowania społeczne, nauczanie, matematyka, nauczyciel, dydaktyka
TESE descriptors: school, attitude, behaviour, social behaviour, teaching, mathematics, teacher, didactics
Publikacje:
  • Dudel, B. i Głoskowska-Sołdatow, M. (2009). Obrazy polskiej szkoły we wspomnieniach studentów – przyszłych nauczycieli. Edukacja, 3, 55-61.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"