Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na pytanie: Jakie wspomnienia związane z uczeniem się matematyki mają studenci pedagogiki, specjalności edukacja elementarna, przyszli nauczyciele? Próbę badawczą stanowiło 117 osób, które poproszono o spisanie wspomnień w dowolny sposób. W wyniku przeprowadzonego badania wyróżniono dwie kategorie opisów, wśród których przeważała grupa negatywnych. 67,5% respondentów wyraziło pejoratywny stosunek wobec tego przedmiotu. Wśród rodzajów czynności opisywanych najczęściej znalazły się rozwiązywanie zadań przy tablicy, stanie przy tablicy, rozwiązywanie zadań na czas, uczenie się na pamięć tabliczki mnożenia i wzorów. Ponadto do negatywnie wspominanych zaliczono także takie treści matematyczne jak: procenty i zadania z treścią, równania, ułamki, rachunek prawdopodobieństwa czy tabliczka mnożenia. Studenci opisywali również nauczyciela jako osobę karzącą za spóźnienie zadaniami polegającymi na rozpoznawaniu i nazywaniu figur geometrycznych; pojawiły się wypowiedzi, zgodnie z którymi atmosfera na zajęciach zależała od nastroju pedagoga, wskazywano także brak pomocy, wyśmiewanie i kompromitowanie ucznia na forum klasy. Natomiast wśród odpowiedzi, które zawierały pozytywne nastawienie, podkreślano charakter przedmiotu (np. trudny, ale ciekawy, fundujący pole do popisu itp.). Jako najbardziej mile wspominane czynności wskazywano m.in. działania na patyczkach, uczenie się wierszyków, rozwiązywanie zagadek, wyklejanie siatek graniastosłupów, liczenie na palcach oraz rysowanie grafów. |