Abstrakt: |
Przedmiot badania stanowiła analiza stanu świadomości europejskiej młodzieży. Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem ankiety. W badaniu wzięło udział 440 uczniów z trzecich klas szkół średnich wszystkich typów (licea, technika oraz szkoły zawodowe) z Wielkopolski. Respondentów poproszono o odpowiedź na pytanie (o charakterze otwartym): Co rozumiesz pod pojęciem „zjednoczona Europa”? W wyniku przeprowadzonego badania wyróżniono następujące kategorie, wokół których pogrupowano interpretacje uczniów: Europa bez granic (49,6%), integracja polityczna (15,2%), integracja gospodarcza (14,2%), integracja społeczno-kulturowa (10,7%), wspólna polityka obronna (6,6%), integracja państw w obszarze Unii Europejskiej (3,7%). Zgromadzone odpowiedzi porównano z wynikami uzyskanymi w latach dziewięćdziesiątych przez M. Jastrząb-Mrozicką. Analiza porównawcza pozwoliła wykazać, że w 1991 roku młodzież, charakteryzując Europę bez granic, akcentowała przede wszystkim współpracę państw, opartą na ponadnarodowych strukturach; młodzi ludzie zwracali także uwagę na swobodę przepływu osób, współpracę gospodarczą państw członkowskich oraz integrację społeczną. W bieżącym badaniu (w 2000 roku) odnotowano postrzeganie zjednoczonej Europy głównie jako wspólnoty politycznej państw na rzecz ochrony środowiska naturalnego oraz zjednoczenia w sferze gospodarczej i społecznej. |