Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono, by poznać oczekiwania uczniów co do kompetencji nauczycieli. W badaniu uczestniczyło 2742 uczniów, w tym 1613 dziewcząt i 1129 chłopców. Średnia wieku respondentów wyniosła 15,5 roku; uczniowie uczęszczali do ponad 100 gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych w całej Polsce. Do zebrania materiału wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, posłużono się kwestionariuszem ankiety. Kwestionariusz złożony był z 31 pytań; uczniowie wybierali wartość od 1 do 5 (5 było wartością najwyższą, „bardzo wysoka”). Zdaniem uczniów najważniejsze kompetencje nauczyciela to interpretacyjno-kompetencyjne (32%). Uczniowie zatem chcą, by nauczyciele postrzegali relacje z uczniami w kontekście dialogu. Na drugim miejscu znalazły się kompetencje współdziałania – nauczyciel powinien efektywnie wpływać na proces edukacyjny (kierowanie klasą, zaangażowanie, inspirowanie). Równie ważne były kreatywność i pragmatyzm, ale nie należały do wartości preferowanych w dużym stopniu przez respondentów. Można zatem sądzić, że oczekiwania młodzieży co do postawy nauczyciela nie są w pełni zgodne z zasadami doboru treści kształcenia i wychowania oraz uczenia się i nauczania. Najmniej ważne – w opinii badanych – okazały się umiejętności informacyjno-medialne. Uczniom zatem – jak można na tej podstawie wnioskować – nie zależy na nowatorskich metodach nauczania. Tak niska ranga tych umiejętności mogła wynikać także z ubogiej bazy multimedialnej w badanych szkołach. Uczniowie rozumieją rolę szkoły i nauczyciela jako organizatorów procesu dydaktycznego. |