Abstrakt: |
Celem badania było określenie wiedzy uczniów klas I–III szkoły podstawowej na temat przyrządów i przyborów wykorzystywanych do ćwiczeń fizycznych. Sformułowano następujące pytania badawcze: jaki jest stan wiedzy badanych na temat podstawowych przyborów i przyrządów zalecanych do ćwiczeń na lekcjach wf i w różnych dyscyplinach sportowych; w jakim stopniu uczniowie potrafią identyfikować dyscypliny sportowe na podstawie sprzętu; czy poziom badanej wiedzy jest zróżnicowany w zależności od wieku i płci. Badaniem objęto łącznie 487 uczniów, w tym 235 dziewcząt i 252 chłopców z powiatu żywieckiego. Do klas pierwszych uczęszczało 118 osób, do drugich – 168, do trzecich – 201. Do zebrania materiału wykorzystano test rysunkowy, złożony z siedmiu pytań zamkniętych. Na podstawie łącznej liczby punktów ustalono poziom wiedzy: 19–24 pkt: wysoki, 13–18,9 pkt: powyżej przeciętnej, 7–12,9 pkt: przeciętny, 0–6,9 pkt: poniżej przeciętnej. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że uczniowie klas I–III prezentują przeciętny zaledwie poziom wiedzy na temat przyborów i przyrządów zalecanych do wykorzystania podczas zajęć z wychowania fizycznego i w różnych dyscyplinach sportowych. Okazało się, że badani mieli duże trudności, by zidentyfikować dyscyplinę sportu na podstawie prezentowanych przyrządów. Uczniowie nie potrafili nazwać takich przyborów jak: skakanka, szarfa, krążek, laska gimnastyczna, obręcz gimnastyczna, ringo, rakiety do badmintona, skrzynia, ławeczka gimnastyczna, drabinki, drążek. Piłki do piłki nożnej, siatkówki i koszykówki uczniowie rozróżniali bardzo dobrze (lepiej chłopcy niż dziewczynki). |