Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy poziomu podstawowej wiedzy, którą dysponują uczniowie po zakończeniu nauki przedmiotu: technologia informacyjna. W badaniu wzięło udział sześć oddziałów (klas trzecich) z trzech opolskich szkół ponadgimnazjalnych: Zespołu Szkół Ekonomicznych (ZSEk), Zespołu Szkół Mechanicznych (ZSM) oraz Zespołu Szkół Elektrycznych (ZSE). Łącznie badaniem objęto 144 uczniów (w tym 39 dziewcząt i 105 chłopców) uczęszczających do różnych oddziałów (w tym o profilu: zarządzenie informacją – ZI). Do zebrania materiału posłużono się kwestionariuszem ankiety. Dodatkowo przeprowadzono wywiady z 17 nauczycielami, dzięki którym zebrano opinie pedagogów na temat podstawowej wiedzy, jaką powinien posiadać uczeń po skończeniu kształcenia z przedmiotu TI. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że respondenci z oddziałów o profilu ZI uzyskali średnio 20% punktów więcej niż osoby z innych oddziałów. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem średnia liczba punktów osiągnięta przez uczennice wynosiła 25,5, natomiast przez uczniów – 26,8. Analiza danych pozwoliła wykazać również, że 87% osób z grupy ZI oraz 79% pozostałych ankietowanych potwierdziło słuszność twierdzenia o pożyteczności wiedzy z zakresu TI. Jednocześnie ustalono, że tylko 31% badanych zadeklarowało pogłębianie swojej wiedzy z zakresu technologii informacyjnej (TIK) – 59% spośród tych osób najczęściej korzystało w tym celu z internetu, 23% – z pomocy znajomych, 11% – z różnego rodzaju czasopism informatycznych, 3% – z kursów organizowanych przez rozmaite instytucje, a 4% – z innych źródeł. |