Tytuł badania: |
Wiedza uczniów edukacji wczesnoszkolnej na temat zachowań prozdrowotnych |
Instytucja: |
|
Data: |
2005 – 2006 |
Badacz: |
Janusz Jaworski, Eligiusz Madejski |
Abstrakt: |
Celem badania była weryfikacja wiedzy uczniów szkół podstawowych na temat zachowań prozdrowotnych. Postawiono następujące pytania badawcze: jaki jest poziom wiedzy badanych w zakresie podstawowych zachowań prozdrowotnych w wybranych sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych; jakie formy spędzania czasu wolnego są preferowane wśród uczniów edukacji wczesnoszkolnej; w jakim stopniu wiek i płeć respondentów różnicuje wymienione kategorie badanych problemów. W badaniu wzięli udział uczniowie klas I-III z pięciu losowo wybranych szkół wiejskich (powiat żywiecki). Łącznie przebadano 487 uczniów (235 dziewczynek oraz 252 chłopców). Narzędziem badawczym był zmodyfikowany (na potrzeby badania) test rysunkowy autorstwa Żukowskiej. Wyniki badania potwierdziły u badanych uczniów znajomość prawidłowej postawy ciała w pozycji stojącej (85,9%) oraz w pozycji siedzącej w ławce szkolnej (85,1%). Średnio co drugi respondent wykazał się znajomością prawidłowego noszenia tornistra. Na czterech badanych jedno dziecko wiedziało, na czym polega (po odbytych zajęciach ruchowych) przestrzeganie zasad higieny. Średnio dla 60% uczniów najatrakcyjniejszym zajęciem w czasie wolnym są gry komputerowe. Istotne, ale mniej ważne, są także: zabawy z piłkami, czytanie książek czy oglądanie TV. Wnioski z badania potwierdziły przeciętny poziom wiedzy badanych uczniów na temat zachowań prozdrowotnych. |
Autorskie słowa kluczowe: |
wiedza, uczniowie, zachowania prozdrowotne |
Author's Keywords: |
knowledge, students, health-oriented behaviour |
Deskryptory TESE: |
wiedza, uczeń, zachowania, zdrowie, szkoła podstawowa |
TESE descriptors: |
knowledge, pupil, behaviour, health, primary school |
Publikacje: |
- Madejski, E. i Jaworski, J. (2010). Wiedza uczniów edukacji wczesnoszkolnej na temat zachowań prozdrowotnych. Polski Przegląd Nauk o Zdrowiu, 3, 356-361.
|