BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wiedza uczniów edukacji wczesnoszkolnej na temat zachowań prozdrowotnych
Instytucja:
Data: 2005 – 2006
Badacz: Janusz Jaworski, Eligiusz Madejski
Abstrakt:

Celem badania była weryfikacja wiedzy uczniów szkół podstawowych na temat zachowań prozdrowotnych. Postawiono następujące pytania badawcze: jaki jest poziom wiedzy badanych w zakresie podstawowych zachowań prozdrowotnych w wybranych sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych; jakie formy spędzania czasu wolnego są preferowane wśród uczniów edukacji wczesnoszkolnej; w jakim stopniu wiek i płeć respondentów różnicuje wymienione kategorie badanych problemów. W badaniu wzięli udział uczniowie klas I-III z pięciu losowo wybranych szkół wiejskich (powiat żywiecki). Łącznie przebadano 487 uczniów (235 dziewczynek oraz 252 chłopców). Narzędziem badawczym był zmodyfikowany (na potrzeby badania) test rysunkowy autorstwa Żukowskiej. Wyniki badania potwierdziły u badanych uczniów znajomość prawidłowej postawy ciała w pozycji stojącej (85,9%) oraz w pozycji siedzącej w ławce szkolnej (85,1%). Średnio co drugi respondent wykazał się znajomością prawidłowego noszenia tornistra. Na czterech badanych jedno dziecko wiedziało, na czym polega (po odbytych zajęciach ruchowych) przestrzeganie zasad higieny. Średnio dla 60% uczniów najatrakcyjniejszym zajęciem w czasie wolnym są gry komputerowe. Istotne, ale mniej ważne, są także: zabawy z piłkami, czytanie książek czy oglądanie TV. Wnioski z badania potwierdziły przeciętny poziom wiedzy badanych uczniów na temat zachowań prozdrowotnych.

Autorskie słowa kluczowe: wiedza, uczniowie, zachowania prozdrowotne
Author's Keywords: knowledge, students, health-oriented behaviour
Deskryptory TESE: wiedza, uczeń, zachowania, zdrowie, szkoła podstawowa
TESE descriptors: knowledge, pupil, behaviour, health, primary school
Publikacje:
  • Madejski, E. i Jaworski, J. (2010). Wiedza uczniów edukacji wczesnoszkolnej na temat zachowań prozdrowotnych. Polski Przegląd Nauk o Zdrowiu, 3, 356-361.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"