BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Tożsamość młodych bydgoszczan
Instytucja:
Data: 1999 – 2000
Badacz: Magdalena Adamska, Sabina Bartczak, Magdalena Daroń, Agnieszka Gąsior, Justyna Grabowska, Dominika Kościukiewicz, Małgorzata Kwapisz, Monika Lasota, Roman Leppert, Marzena Macherzyńska, Daria Mikurowska, Aleksandra Mistrzak, Agnieszka Piotrowska, Katarzyna Reinke, Agnieszka Staciwa
Abstrakt:

Celem badania było udzielenie odpowiedzi na pytanie, jacy byli młodzi mieszkańcy Bydgoszczy w odniesieniu do poziomego, trójzakresowego profilu tożsamości, zaproponowanego przez L. Witkowskiego (1988). Na profil ten składały się kompetencje (zakres wiedzy, umiejętności, odpowiedzialności), koncepcja (sposób postrzegania świata i działań człowieka, uwzględniono tu mechanizmy identyfikacji) oraz kondycja (najogólniejszy stan jaźni, uwzględniono tu poczucie wewnętrznej spójności i odrębności oraz poczucie własnego istnienia). W badaniu wykorzystano narzędzie badawcze własnej konstrukcji, którym objęto uczniów klas trzecich bydgoskich szkół średnich, w tym 109 uczniów LO, 110 uczniów techników i 110 uczniów ZSZ (łącznie 329 osób). W próbie znalazło się 205 dziewcząt i 124 chłopców. 240 osób mieszkało w Bydgoszczy, 29 w małych miastach, 57 na wsi, nie uzyskano informacji od trzech osób o miejscu zamieszkania. Większość uczniów posiadała rodziców z wykształceniem zasadniczym zawodowym lub średnim. W konstrukcji narzędzia badawczego i przeprowadzeniu badania brały udział studentki drugiego roku pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej WSP w Bydgoszczy, uczęszczające na seminarium prowadzone przez R. Lepperta. Najlepsze kompetencje w zakresie czytania ze zrozumieniem wykazali uczniowie LO (58,72% uzyskało wysoki poziom tej umiejętności), najniższe zaś – uczniowie ZSZ (44,55% nie zrozumiało przynajmniej połowy przeczytanej informacji). Wśród oczekiwań uczniów dominowały te związane z wykonywanymi w przyszłości zawodem i pracą zawodową (niezależnie od typu szkoły), następnie z rodziną (szczególnie wśród uczniów techników) oraz pożądanymi cechami osobowości (szczególnie wśród licealistów). 45,63% badanych było zadowolonych z siebie, zaledwie 6,25% wyraziło wyraźne niezadowolenie z siebie, a w przypadku wyraźnego zadowolenia z siebie najczęściej wyrażali je uczniowie ZSZ (57,01%), najrzadziej – licealiści (33,64%). Wśród najważniejszych powodów zadowolenia lub braku zadowolenia z siebie wymieniono szkołę, aktywność własną, aspiracje, marzenia i oczekiwania, przy czym powody te potrafili najczęściej wskazać uczniowie LO, najrzadziej zaś – ZSZ. Na pytanie dotyczące autokoncepcji (Kim jesteś?) uczniowie liceów i techników odpowiedzieli, używając średnio 13,3 oraz 12,9 określeń, a uczniowie zasadniczych szkół zawodowych – używając średnio siedem określeń. Rdzeń poczucia tożsamości badanych stanowiły kategorie dotyczące płci, pełnionej roli ucznia, członka rodziny oraz gatunkowe określenie człowiek.

Deskryptory TESE: młodzież, tożsamość kulturowa, płeć, uczeń, rodzina, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym
TESE descriptors: youth, cultural identity, gender, pupil, family, secondary school, vocational school
Publikacje:
  • Leppert R. (2002). Tożsamość młodych bydgoszczan. W: R. Leppert, Młodzież – świat przeżywany i tożsamość. Studia empiryczne nad bydgoskimi licealistami (s. 59-132). Kraków: "Impuls".
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"