BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Tożsamość macierzyńska matki a głuchota dziecka
Instytucja:
Data: 2007
Badacz: Joanna Kobosko
Abstrakt:

Celem badania było sprawdzenie, czy tożsamość macierzyńska matek słyszących młodzieży głuchej różni się od doświadczania siebie jako matki przez matki młodzieży słyszącej. Próbę badawczą stanowiło 41 matek młodzieży z dysfunkcją słuchu oraz 40 matek młodzieży słyszącej w wieku 18-22 lat. W obu grupach nie zachodziły istotne różnice w wieku i wykształceniu kobiet, liczbie dzieci czy statusie małżeńskim. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Kwestionariusz Tożsamości Macierzyńskiej, Skalę Relacji z Dzieckiem oraz Kwestionariusz Ja-Inni (będący modyfikacją Kwestionariusza Cech wg Jarymowicz). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że matki młodzieży głuchej charakteryzowała w porównaniu z pozostałymi badanymi tendencja do większego zaangażowania (w podskali KTM wyrażonego jako poczucie trudu i wysiłku). Wykazano również, że respondentki wychowujące dzieci z dysfunkcją słuchu cechował „behawioralny” (przejawiający się m.in. przywiązywaniem wagi do konkretnych działań i zadań) charakter relacji z dzieckiem, który dodatnie korelował z poczuciem tożsamości macierzyńskiej w takich wymiarach jak: znaczenie roli matki, kompetencje i satysfakcja. Ujawniono ponadto, że podstawą różnicowania ja-inni dla matek dzieci głuchych było doświadczenie siebie jako osoby wrażliwej, bardziej niepełnosprawnej oraz pomysłowej. Dodatkowo na podstawie analizy danych dotyczących projekcji siebie na innych ludzi stwierdzono, że wymiarami odniesienia dla matek młodzieży głuchej była atrakcyjność fizyczna oraz wymiar zdolności i wiedzy, w związku z czym sformułowano wniosek o ich nieuświadomionym poczuciu niskiej atrakcyjności fizycznej oraz przeświadczeniu o obniżonych możliwości intelektualnych względem matek młodzieży słyszącej.

Autorskie słowa kluczowe: tożsamość macierzyńska, tożsamość macierzyńska matki słyszącej dziecka głuchego, relacja matka (słysząca) - dziecko (głuche), reprezentacja siebie matki dziecka głuchego, głuchota
Deskryptory TESE: płeć żeńska, rodzice, wychowanie dziecka, dziecko, relacja rodzice – dziecko, upośledzenie słuchu, postawa, odpowiedzialność
TESE descriptors: female, parents, child rearing, child, parent-child relation, hearing impairment, attitude, responsibility
Publikacje:
  • Kobosko, J. (2008). Tożsamość macierzyńska matki a głuchota dziecka – studia nad matkami słyszącymi młodzieży głuchej. Studia Psychologiczne, 46(4), 35-50.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"