BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ewaluacja programu Fundacji im. Jana Amosa Komeńskiego „Gdy nie ma przedszkola”
Typ badania: ewaluacyjne
Instytucja:
Data: 2003
Badacz: Agnieszka Szczurek
Abstrakt:

Program „Gdy nie ma przedszkola” przygotowano w celu wypracowania alternatywnych modeli edukacji przedszkolnej w gminach (do programu wybrano osiem). W ramach programu umożliwiono dzieciom kontakt z rówieśnikami, dzięki czemu mogły rozwijać umiejętności społeczne. Działania prowadzone w ramach programu wspomagały kształtowania umiejętności twórczych, rozbudzały ciekawość, uczyły otwartości na świat. Celami ewaluacji były: 1) wszechstronny opis funkcjonowania programu pilotażowego (z uwzględnieniem kluczowych momentów) dla wprowadzenia ewentualnych zmian służących rozwojowi programu; 2) wskazanie elementów niezbędnych dla upowszechniania i realizacji kolejnych edycji programu GNP. Zastosowano następujące metody badawcze: analizę dokumentów, obserwację uczestniczącą podczas szkoleń dla nauczycielek i spotkań dla koordynatorek, wywiady indywidualne oraz grupowe. Dzięki ewaluacji zwrócono większą uwagę na praktyczną realizację współpracy nauczycielek i rodziców, także na oczekiwania nauczycielek co do oferty szkoleniowej i materiałów edukacyjnych oraz potrzeby rodziców. Ewaluacja stanowiła informację zwrotną – koordynatorki lokalne i nauczycielki mogły dowiedzieć się, jak działają poszczególne obszary programu. Uczestnikom uświadomiono – na podstawie wyników ewaluacji – skalę i różnorodność pilotażu. Dzięki ewaluacji rozpowszechniono informacje o programie, opracowano raporty merytoryczne o przebiegu i efektach programu.

Deskryptory TESE: ewaluacja, edukacja przedszkolna, placówka przedszkolna, dostępność oświaty, obszar wiejski, wiek wstępowania do szkoły
TESE descriptors: evaluation, pre-primary education, pre-primary institution, access to education, rural area, school starting age
Publikacje:
  • Szczurek, A. (bdw). Ewaluacja programu Fundacji im. Jana Amosa Komeńskiego „Gdy nie ma przedszkola” – opis „dobrej praktyki”. Pobrane z http://www.pte.org.pl/repository/files/PTE/Opis_dobrej_praktyki_ewaluacji_Gdy_nie_ma_przedszkola.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"