Obserwuj
Tytuł badania: |
Ewaluacja programu Fundacji im. Jana Amosa Komeńskiego „Gdy nie ma przedszkola” |
Typ badania: |
ewaluacyjne |
Instytucja: |
|
Data: |
2003 |
Badacz: |
Agnieszka Szczurek |
Abstrakt: |
Program „Gdy nie ma przedszkola” przygotowano w celu wypracowania alternatywnych modeli edukacji przedszkolnej w gminach (do programu wybrano osiem). W ramach programu umożliwiono dzieciom kontakt z rówieśnikami, dzięki czemu mogły rozwijać umiejętności społeczne. Działania prowadzone w ramach programu wspomagały kształtowania umiejętności twórczych, rozbudzały ciekawość, uczyły otwartości na świat. Celami ewaluacji były: 1) wszechstronny opis funkcjonowania programu pilotażowego (z uwzględnieniem kluczowych momentów) dla wprowadzenia ewentualnych zmian służących rozwojowi programu; 2) wskazanie elementów niezbędnych dla upowszechniania i realizacji kolejnych edycji programu GNP. Zastosowano następujące metody badawcze: analizę dokumentów, obserwację uczestniczącą podczas szkoleń dla nauczycielek i spotkań dla koordynatorek, wywiady indywidualne oraz grupowe. Dzięki ewaluacji zwrócono większą uwagę na praktyczną realizację współpracy nauczycielek i rodziców, także na oczekiwania nauczycielek co do oferty szkoleniowej i materiałów edukacyjnych oraz potrzeby rodziców. Ewaluacja stanowiła informację zwrotną – koordynatorki lokalne i nauczycielki mogły dowiedzieć się, jak działają poszczególne obszary programu. Uczestnikom uświadomiono – na podstawie wyników ewaluacji – skalę i różnorodność pilotażu. Dzięki ewaluacji rozpowszechniono informacje o programie, opracowano raporty merytoryczne o przebiegu i efektach programu. |
Deskryptory TESE: |
ewaluacja, edukacja przedszkolna, placówka przedszkolna, dostępność oświaty, obszar wiejski, wiek wstępowania do szkoły |
TESE descriptors: |
evaluation, pre-primary education, pre-primary institution, access to education, rural area, school starting age |
Publikacje: |
- Szczurek, A. (bdw). Ewaluacja programu Fundacji im. Jana Amosa Komeńskiego „Gdy nie ma przedszkola” – opis „dobrej praktyki”. Pobrane z http://www.pte.org.pl/repository/files/PTE/Opis_dobrej_praktyki_ewaluacji_Gdy_nie_ma_przedszkola.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.