BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ewaluacja programu profilaktyki zachowań agresywnych „Pozytywnie nakręceni. Myślę-czuję-działam!”
Typ badania: ewaluacyjne
Instytucja:
Data: październik 2011 – czerwiec 2012
Badacz: Maja Łoś
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu ewaluacji programu „Pozytywnie nakręceni. Myślę-czuję-działam!”. Do zebrania materiału zastosowano eksperyment pedagogiczny z pretestem i posttestem w grupie eksperymentalnej (która liczyła 283 gimnazjalistów z 12 wylosowanych klas pierwszych) i kontrolnej (która liczyła 165 gimnazjalistów z 7 wylosowanych klas pierwszych). Przed losowaniem placówki objęte badaniem podzielono na 3 grupy: szkoły o najniższych wynikach, szkoły o przeciętnych wynikach oraz szkoły o wyższych wynikach w testach gimnazjalnych (badanie przeprowadzono w Bydgoszczy). Wśród wykorzystanych technik znalazły się: kwestionariusze „Klasa wobec mnie”, „Ja wobec klasy” E. Zwierzyńskiej, A. Matuszewskiego; Kwestionariusz Empatii „Post Olka” M. Łoś; Kwestionariusz Kontroli Emocjonalnej J. Brzezińskiego w adaptacji M. Łoś; Skala Postaw Rodzicielskich M. Plopy; ankieta „Media” (oprac. M. Łoś); ankieta „Używki” (na podstawie ankiet „NAN” i „SLICK 98”) oraz „Technika nominacyjna do badania strategii radzenia sobie w trudnych sytuacjach (TN RTSS)” D. Boreckiej-Biernat. W wyniku przeprowadzonej ewaluacji stwierdzono, że program „Pozytywnie nakręceni…” może być polecany jako profilaktyczny w zakresie zmniejszania ryzyka złej adaptacji w klasie szkolnej. W grupie eksperymentalnej zaobserwowano wzrost umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji, a także wzrost tendencji do reagowania w trudnych sytuacjach szkolnych w sposób uwzględniający cudzą perspektywę. Jednocześnie największą poprawę odnotowano (u prawie wszystkich uczniów – 92%) w klasach o niższych wynikach w nauce.

Deskryptory TESE: profilaktyka, ewaluacja, młodzież, szkoła, przemoc szkolna, przemoc, gimnazjum
TESE descriptors: prevention, evaluation, youth, school, bullying, violence, lower secondary
Publikacje:
  • Łoś, M. (2014). Ewaluacja programu profilaktyki zachowań agresywnych „Pozytywnie nakręceni. Myślę-czuję-działam!” Serwis Informacyjny. Narkomania, 1, 4-9.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"