Tytuł badania: |
Ewaluacja programu profilaktyki zachowań agresywnych „Pozytywnie nakręceni. Myślę-czuję-działam!” |
Typ badania: |
ewaluacyjne |
Instytucja: |
|
Data: |
październik 2011 – czerwiec 2012 |
Badacz: |
Maja Łoś |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu ewaluacji programu „Pozytywnie nakręceni. Myślę-czuję-działam!”. Do zebrania materiału zastosowano eksperyment pedagogiczny z pretestem i posttestem w grupie eksperymentalnej (która liczyła 283 gimnazjalistów z 12 wylosowanych klas pierwszych) i kontrolnej (która liczyła 165 gimnazjalistów z 7 wylosowanych klas pierwszych). Przed losowaniem placówki objęte badaniem podzielono na 3 grupy: szkoły o najniższych wynikach, szkoły o przeciętnych wynikach oraz szkoły o wyższych wynikach w testach gimnazjalnych (badanie przeprowadzono w Bydgoszczy). Wśród wykorzystanych technik znalazły się: kwestionariusze „Klasa wobec mnie”, „Ja wobec klasy” E. Zwierzyńskiej, A. Matuszewskiego; Kwestionariusz Empatii „Post Olka” M. Łoś; Kwestionariusz Kontroli Emocjonalnej J. Brzezińskiego w adaptacji M. Łoś; Skala Postaw Rodzicielskich M. Plopy; ankieta „Media” (oprac. M. Łoś); ankieta „Używki” (na podstawie ankiet „NAN” i „SLICK 98”) oraz „Technika nominacyjna do badania strategii radzenia sobie w trudnych sytuacjach (TN RTSS)” D. Boreckiej-Biernat. W wyniku przeprowadzonej ewaluacji stwierdzono, że program „Pozytywnie nakręceni…” może być polecany jako profilaktyczny w zakresie zmniejszania ryzyka złej adaptacji w klasie szkolnej. W grupie eksperymentalnej zaobserwowano wzrost umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji, a także wzrost tendencji do reagowania w trudnych sytuacjach szkolnych w sposób uwzględniający cudzą perspektywę. Jednocześnie największą poprawę odnotowano (u prawie wszystkich uczniów – 92%) w klasach o niższych wynikach w nauce. |
Deskryptory TESE: |
profilaktyka, ewaluacja, młodzież, szkoła, przemoc szkolna, przemoc, gimnazjum |
TESE descriptors: |
prevention, evaluation, youth, school, bullying, violence, lower secondary |
Publikacje: |
- Łoś, M. (2014). Ewaluacja programu profilaktyki zachowań agresywnych „Pozytywnie nakręceni. Myślę-czuję-działam!” Serwis Informacyjny. Narkomania, 1, 4-9.
|