Abstrakt: |
Przedmiotem badań była ewaluacja programu edukacyjnego, skierowanego do wychowawców kształcenia na etapie przedszkolnym. Postawiono następujące pytania badawcze: czy podniesienie poziomu umiejętności wychowawców przedszkoli i wprowadzenie nowego programu pracy z dziećmi ma istotny wpływ na rozwój dzieci; czy wytwory dzieci, których wychowawcy uczestniczyli w programie edukacyjnym, różnią się od prac graficznych ich rówieśników, poddawanych tradycyjnym oddziaływaniom w placówkach przedszkolnych. W badaniach wzięły udział przedszkola tzw. modelowe (realizujące nowy program) i kontrolne (realizujące tradycyjny program). Przedmiotem analizy badawczej były wytwory dzieci (rysunek postaci ludzkiej, rysunek na dowolny temat, Test Myślenia Twórczego Urbana-Jellena). Łącznie zbadano dzieci z dwóch przedszkoli z Lublina, dwóch z Kielc i tylu samo z Łodzi. W badaniach, składających się z trzech etapów, uczestniczyło 120 dzieci (etap pierwszy: 1997 rok), 23 dzieci (etap drugi: 1998 rok), 90 dzieci (etap trzeci: 1998 rok). Jakościowa analiza uczniowskich prac pokazała, że brak jest znaczących różnic w rysunkach dzieci z przedszkoli modelowych i kontrolnych (w trzech etapach badań); istnieją widoczne różnice pomiędzy dziećmi z przedszkoli modelowych i kontrolnych w zakresie konstruowania rysunków tematycznych (wyraźne różnice na korzyść pierwszego typu przedszkola). |