Tytuł badania: |
Edukacja ekologiczna w programach nauczania geografii i przyrody |
Instytucja: |
|
Data: |
[2006] |
Badacz: |
Marta Borończyk, Elżbieta Deja, Joanna Dul, Magdalena Janecka, Elwira Kaczmarek, Paulina Kamińska, Aleksandra Karbowniczak, Katarzyna Kęsy, Andrzej Łukasik, Dorota Majewska, Arkadiusz Suder, Małgorzata Turowska |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu określenia wiedzy uczniów z zakresu ekologii oraz ochrony środowiska na różnych etapach kształcenia. Ocenie poddano także wykorzystanie przez uczniów wiedzy teoretycznej w życiu codziennym. Do zebrania materiału wykorzystano ankietę: Orientacja w podstawowej wiedzy ekologicznej uczniów, składającą się z dwóch części (A – sprawdzającą nabytą już wiedzę, znajomość terminów, pojęć, określeń, oraz B – weryfikującą praktyczne zastosowanie wiedzy). Próbę badawczą stanowili uczniowie klas pierwszych i trzecich szkoły gimnazjalnej w Oławie oraz uczniowie klas pierwszych i trzecich jednego z liceów we Wrocławiu. Ogółem przeanalizowano 148 ankiet. W wyniku badania wykazano, że 40% uczniów z klasy pierwszej gimnazjum nie potrafiło poprawnie zdefiniować pojęcia ekologia (lub nie udzieliło żadnej odpowiedzi), na co mógł mieć wpływ brak realizacji powyższej tematyki na zajęciach. W przypadku terminu recycling większość badanych wybrała poprawną odpowiedź. Zagadnieniem, które sprawiło trudności na każdym poziomie edukacji, okazał się ekosystem – minimum 60% uczniów nie udzieliło prawidłowej odpowiedzi. Trudności stwierdzono także w wyjaśnianiu skrótów nazw organizacji związanych z ekologią – ponad 60% respondentów dobrze rozwinęło skrót LOP (Liga Ochrony Przyrody); NFOŚiGW (Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej) – odpowiednio zidentyfikowało niewiele ponad 20% badanych, podobnie w przypadku PKE (Polski Klub Ekologiczny), WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) – prawidłowo wyjaśniło niecałe 40% młodzieży. Badani na pytanie o globalne problemy ekologiczne najczęściej wskazywali ocieplenie klimatu oraz istnienie dziury ozonowej. Analiza wyników części praktycznej wykazała, że niecałe 20% uczniów gimnazjum i trzeciej klasy liceum zawsze segregowało odpady. Prawie 70% ankietowanych podczas zakupów korzystało najczęściej z jednorazowych toreb na zakupy oraz plastikowych reklamówek wielokrotnego użytku. Wśród zasad oszczędzania energii najczęściej wskazywaną okazały się gaszenie światła w sytuacjach, gdy nie jest ono niezbędne (ponad 60%), oraz używanie urządzeń i żarówek energooszczędnych. |
Deskryptory TESE: |
nauki przyrodnicze, środowisko, zachowania, postawa, nauka o środowisku, ochrona środowiska, geografia, profil zawodowy |
TESE descriptors: |
natural sciences, environment, behaviour, attitude, environmental education, environmental protection, geography, professional profile |
Publikacje: |
- Borończyk, M., Deja, E., Dul, J., Janecka, M., Kaczmarek, E., Kamińska, P., Karbowniczak, A., Kęsy, K., Kołodziejska, L., Łukasik, A., Majewska, D., Suder, A. i Turowska, M. (2007). Edukacja ekologiczna w programach nauczania geografii i przyrody. Edukacja Przyrodnicza w Szkole Podstawowej, 3-4, 187-211.
|