BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Aktywność ruchowa z piłką a kształtowanie wybranych zdolności motorycznych oraz umiejętności asertywnych ucznia w wieku 12 lat
Instytucja:
Data: wrzesień 2004 – wrzesień 2005
Badacz: Andrzej Dudkowski, Maciej Majorowski, Karolina Naglak, Andrzej Rokita
Abstrakt:

Przedmiotem badania był związek między aktywnością ruchową z piłką uczniów w wieku 12 lat a kształtowaniem u nich wybranych zdolności motorycznych oraz postawy asertywnej. Sformułowano następujące pytania badawcze: czy aktywność ruchowa z wykorzystaniem piłki (jako środka dydaktycznego) na lekcji wychowania fizycznego wpływa na wzrost takich zdolności motorycznych jak: siła, szybkość, wytrzymałość, gibkość, równowaga; czy aktywność ruchowa z piłką doskonali zdolność koordynacyjną (ręka–oko) ucznia; czy odpowiednio zaplanowane gry, ćwiczenia i zabawy z piłkami oraz sposób prowadzenia lekcji przez nauczyciela wychowania fizycznego mają wpływ na zwiększenia umiejętności asertywnych uczniów w wieku 12 lat. W badaniu uczestniczyli uczniowie klas piątych szkoły podstawowej, podzieleni na dwie grupy: eksperymentalną i porównawczą. W badaniu posłużono się metodą eksperymentu pedagogicznego, techniką grupy równoległej. Pomiar zdolności motorycznych wykonano za pomocą Europejskiego Testu Sprawności Fizycznej EUROFIT, zdolności koordynacyjnych – za pomocą testu sprawności motorycznej Żaka. Próby motoryczne były następujące: postawa równoważna na kończynie dolnej, realizacja zadania na aparacie krzyżowym, stukanie w krążki, w siadzie skłon dosiężny w przód, skok w dal z miejsca, zaciskanie ręki, siady z leżenia, zwis o kończynach górnych ugiętych, bieg wahadłowy 10x5 m. Zdolności asertywne zmierzono za pomocą skali do badań zachowań asertywnych Ja i inni (aut. Piotr Majewicz). Na podstawie wyników badania stwierdzono, że zajęcia wychowania fizycznego, podczas których wykorzystuje się zabawy i gry z piłką, kształtują takie zdolności motoryczne uczniów jak: siła, szybkość, wytrzymałość, gibkość i równowaga. Nie można jednoznacznie określić wpływu zajęć z piłką na koordynację ręka–oko. Na podstawie analizy statystycznej bowiem wykazano, że w grupie porównawczej był większy rozrzut wyników poszczególnych uczniów niż wśród uczniów z klasy eksperymentalnej. Dowiedziono, że zabawy, gry i ćwiczenia z wykorzystaniem piłek – odpowiednio dobrane przez nauczyciela – mają wpływ na kształtowanie umiejętności asertywnych dwunastolatków.

Author's Keywords: assertive behaviors, physical education lesson, motor activities with balls, motor abilities
Deskryptory TESE: sprawność, wychowanie fizyczne, ćwiczenie, zabawa, rozwój motoryczny, sprzęt sportowy, rozwój fizyczny
TESE descriptors: efficiency, physical education, exercise, play, motor development, sports equipment, physical development
Publikacje:
  • Majorowski, M., Dudkowski, A., Rokita, A. i Naglak, K. (2011). Aktywność ruchowa z piłką a kształtowanie wybranych zdolności motorycznych oraz umiejętności asertywnych ucznia w wieku 12 lat. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 35, 122-130.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"