BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Emocjonalne i społeczne aspekty funkcjonowania sześciolatka w zespole klasowym
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Wanda Grelowska
Abstrakt:

Badanie zrealizowano w celu określenia przystosowania sześciolatków do szkoły pod względem stopnia ich gotowości społecznej oraz emocjonalnej. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano metody wywiadu oraz ankiety, przeprowadzone wśród nauczycieli oraz rodziców uczniów klas pierwszych rozpoczynających naukę z rocznym wyprzedzeniem ze Szkoły Podstawowej nr 24 oraz 34 w Radomiu. W wyniku badania stwierdzono wysoki poziom przystosowania dzieci badanych rodziców: 69% uczniów chętnie chodziło do szkoły, 11% nie wyrażało entuzjazmu, 10% tęskniło za domem, 4% często płakało i 1% podejmowało próbę ucieczki. Rodzice mieli do czynienia z kłopotliwymi sytuacjami jedynie w klasach zróżnicowanych wiekowo. Wśród młodszych dzieci zauważono lęk spowodowany trudnościami w nauce oraz obawy związane z wykonywaniem czynności samoobsługowych. Rodzice czasami mogli zaobserwować zmęczenie pracą domową i szkolną oraz smutek, płacz i niezadowolenie wynikające z niepowodzeń. Wyniki badania potwierdziły jednak tezę o przewadze pozytywnych reakcji dzieci na wiadomość, że pójdą do szkoły o rok wcześniej. Odpowiedzi rodziców wykazały, że niecałe 80% sześciolatków ucieszyło się w związku z szybszym rozpoczęciem nauki. Zgodnie z odpowiedziami respondentów jedynie 4% dzieci zareagowało smutkiem (najczęstszym powodem niepokoju był lęk przed nowym środowiskiem); 15% dzieci wyraziło obojętność. Na podstawie wypowiedzi nauczycieli klas pierwszych stwierdzono, że uczniowie sześcioletni (w odróżnieniu od siedmioletnich) oczekiwali ciągłych pochwał i akceptacji. Na pytanie Czy dziecko sprawia problemy wychowawcze? 86% pedagogów odpowiedziało twierdząco. Do największych problemów zaliczono: lenistwo, trudności z ukończeniem zadań, nadpobudliwość, rozmowy w czasie lekcji. W zasadzie nie zanotowano zachowań agresywnych.

Autorskie słowa kluczowe: procesy psychiczne, reforma oświatowa, rozwój społeczno-emocjonalny, sześciolatek w szkole
Author's Keywords: mental processes, education reform, social-emotional development, a six-year-old at school
Deskryptory TESE: relacja dorosły – dziecko, atmosfera w klasie, rozwój dziecka, wiek wstępowania do szkoły, klasa, planowanie edukacji, postawa wobec szkoły, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, absencja
TESE descriptors: adult-child relation, classroom climate, child development, school starting age, class, educational planning, attitude towards school, transition from pre-primary to primary education, absenteeism
Publikacje:
  • Grelowska, W. (2012). Emocjonalne i społeczne aspekty funkcjonowania sześciolatka w zespole klasowym – komunikat z badań. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 3(25), 33-44.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"