BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Emocjonalne odpowiedzi młodzieży na zachowania dewiacyjne rówieśników
Data: 2000 – 2001
Badacz: Tadeusz Kluz
Abstrakt:

Przedmiot badania stanowiła analiza postrzegania przez młodzież zachowań dewiacyjnych rówieśników. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety. Badaniem objęto uczniów klas drugich i trzecich szkół ponadpodstawowych w Toruniu. Założona próba badawcza liczyła 600 osób (po 200 uczniów z każdego typu szkoły). Dobór próby miał charakter losowo-warstwowy. Finalnie analizę oparto na wynikach 149 uczniów ze szkoły zawodowej, 170 z technikum oraz 158 z liceum ogólnokształcącego. Łącznie badaniem objęto 477 osób (w tym 378 chłopców oraz 99 dziewcząt; średni wiek respondentów wynosił 17 lat). W wyniku przeprowadzonej analizy stwierdzono wśród badanych niski poziom akceptacji zachowań dewiacyjnych. Okazało się, że do najrzadziej akceptowanych zachowań należały: wymuszanie pieniędzy (4,1%), wandalizm (6%), porzucenie nauki szkolnej (6,9%), kradzieże (7,1%) oraz agresywne zachowania wobec kolegów i innych uczniów (7,3%). Dodatkowo zwrócono uwagę, że zachowania niedostosowane do wymagań szkoły (w tym wagary i ucieczki z lekcji) zostały dość pobłażliwie ocenione przez respondentów (wagary akceptowało 42,8% uczniów, a odrzucało 33,5%). Odnotowano także zrównoważony układ postaw wobec spożywania alkoholu – zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami 37,2% młodzieży akceptowało takie zachowanie, a dezaprobatę wyraziło 42,8%.

Deskryptory TESE: zachowania, zachowania społeczne, kompetencje społeczne, uczeń, młodzież, postawa, szkoła średnia
TESE descriptors: behaviour, social behaviour, social competences, pupil, youth, attitude, secondary school
Publikacje:
  • Kluz, T. (2004). Emocjonalne odpowiedzi młodzieży na zachowania dewiacyjne rówieśników. Wychowanie na co Dzień, 1-2, 8-13.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"