Abstrakt: |
Przedmiot badania stanowiła analiza postrzegania przez młodzież zachowań dewiacyjnych rówieśników. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety. Badaniem objęto uczniów klas drugich i trzecich szkół ponadpodstawowych w Toruniu. Założona próba badawcza liczyła 600 osób (po 200 uczniów z każdego typu szkoły). Dobór próby miał charakter losowo-warstwowy. Finalnie analizę oparto na wynikach 149 uczniów ze szkoły zawodowej, 170 z technikum oraz 158 z liceum ogólnokształcącego. Łącznie badaniem objęto 477 osób (w tym 378 chłopców oraz 99 dziewcząt; średni wiek respondentów wynosił 17 lat). W wyniku przeprowadzonej analizy stwierdzono wśród badanych niski poziom akceptacji zachowań dewiacyjnych. Okazało się, że do najrzadziej akceptowanych zachowań należały: wymuszanie pieniędzy (4,1%), wandalizm (6%), porzucenie nauki szkolnej (6,9%), kradzieże (7,1%) oraz agresywne zachowania wobec kolegów i innych uczniów (7,3%). Dodatkowo zwrócono uwagę, że zachowania niedostosowane do wymagań szkoły (w tym wagary i ucieczki z lekcji) zostały dość pobłażliwie ocenione przez respondentów (wagary akceptowało 42,8% uczniów, a odrzucało 33,5%). Odnotowano także zrównoważony układ postaw wobec spożywania alkoholu – zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami 37,2% młodzieży akceptowało takie zachowanie, a dezaprobatę wyraziło 42,8%. |