BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poziom kompetencji społecznych i emocjonalnych dzieci 6-letnich z grupy przedszkolnej, oddziału przedszkolnego i klasy I szkoły podstawowej
Instytucja:
Data: 2010
Badacz: Anna Kienig
Abstrakt:

Badanie miało na celu analizę funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dzieci sześcioletnich z różnych środowisk edukacyjnych: grupy przedszkolnej, oddziału przedszkolnego przy szkole podstawowej i klasy pierwszej szkoły podstawowej. Szczególną uwagę zwrócono na różnicę w funkcjonowaniu dziewczynek i chłopców. W badaniu wykorzystano Kwestionariusz Zachowania się Dziecka w Przedszkolu i Szkole CBI (Classroom Behaviour Inventory Preschool to Primary) E.S. Schaefera i M. Aaronson. Objęto nim 60 dzieci w wieku 6,4-7,5, w tym 36 dziewczynek i 24 chłopców. W każdym środowisku nauczania znajdowało się po 20 dzieci. Wyniki badania potwierdziły istnienie różnic w funkcjonowaniu społeczno-emocjonalnym dzieci sześcioletnich z różnych placówek. Dzieci uczęszczające do przedszkola osiągnęły najniższe wyniki w zakresie wszystkich badanych wymiarów funkcjonowania (ekstrawersja vs introwersja, pozytywne, społeczne zachowania vs wrogie, społeczne zachowanie, pozytywna orientacja w zachowaniu vs negatywna orientacja w zachowaniu). Najwyższe wyniki osiągnęły dzieci z oddziału przedszkolnego – były one wyższe od wyników dzieci z klas pierwszych w zakresie orientacji w zachowaniach ukierunkowanych na wykonywanie zadań (również typowo szkolnych). Rezultaty analizowane z perspektywy trzech badanych wymiarów nie ujawniły różnic statystycznie istotnych między dziećmi z różnych środowisk edukacyjnych. Największe różnice zanotowano w przypadku ogólnego poziomu funkcjonowania – na pierwszym miejscu znalazły się dzieci z oddziałów przedszkolnych (średnia 36,9), na drugim dzieci z klasy pierwszej (30,7), na końcu zaś dzieci z przedszkola (19,75). Różnice te nie były jednak istotne statystycznie.

Autorskie słowa kluczowe: dziecko 6-letnie, start szkolny, kompetencje społeczne i emocjonalne
Author's Keywords: 6-year-old child, transition to school, social and emotional competence
Deskryptory TESE: kompetencje społeczne, edukacja przedszkolna, szkoła podstawowa, kompetencje, placówka przedszkolna, wiek wstępowania do szkoły, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej
TESE descriptors: social competences, pre-primary education, primary school, competence, pre-primary institution, school starting age, transition from pre-primary to primary education
Publikacje:
  • Kienig, A. (2012). Poziom kompetencji społecznych i emocjonalnych dzieci 6-letnich z grupy przedszkolnej, oddziału przedszkolnego i klasy I szkoły podstawowej. Problemy Wczesnej Edukacji, 1(16), 86-92.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"