Abstrakt: |
Badanie miało na celu analizę funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dzieci sześcioletnich z różnych środowisk edukacyjnych: grupy przedszkolnej, oddziału przedszkolnego przy szkole podstawowej i klasy pierwszej szkoły podstawowej. Szczególną uwagę zwrócono na różnicę w funkcjonowaniu dziewczynek i chłopców. W badaniu wykorzystano Kwestionariusz Zachowania się Dziecka w Przedszkolu i Szkole CBI (Classroom Behaviour Inventory Preschool to Primary) E.S. Schaefera i M. Aaronson. Objęto nim 60 dzieci w wieku 6,4-7,5, w tym 36 dziewczynek i 24 chłopców. W każdym środowisku nauczania znajdowało się po 20 dzieci. Wyniki badania potwierdziły istnienie różnic w funkcjonowaniu społeczno-emocjonalnym dzieci sześcioletnich z różnych placówek. Dzieci uczęszczające do przedszkola osiągnęły najniższe wyniki w zakresie wszystkich badanych wymiarów funkcjonowania (ekstrawersja vs introwersja, pozytywne, społeczne zachowania vs wrogie, społeczne zachowanie, pozytywna orientacja w zachowaniu vs negatywna orientacja w zachowaniu). Najwyższe wyniki osiągnęły dzieci z oddziału przedszkolnego – były one wyższe od wyników dzieci z klas pierwszych w zakresie orientacji w zachowaniach ukierunkowanych na wykonywanie zadań (również typowo szkolnych). Rezultaty analizowane z perspektywy trzech badanych wymiarów nie ujawniły różnic statystycznie istotnych między dziećmi z różnych środowisk edukacyjnych. Największe różnice zanotowano w przypadku ogólnego poziomu funkcjonowania – na pierwszym miejscu znalazły się dzieci z oddziałów przedszkolnych (średnia 36,9), na drugim dzieci z klasy pierwszej (30,7), na końcu zaś dzieci z przedszkola (19,75). Różnice te nie były jednak istotne statystycznie. |