Abstrakt: |
Przedmiotem badania była samoocena poziomu kompetencji informatyczno-medialnych (TIK) nauczycieli z klas I-III. Żaden z respondentów nie stwierdził, że jego poziom kompetencji w omawianym zakresie był niewystarczający. Jednocześnie 20% badanych określiło swoje umiejętności jako wysokie (bardzo dobre i dobre). Z komputera i internetu respondenci korzystali najczęściej w celu opracowania kart pracy, w poszukiwaniu reprodukcji obrazów, wydruku ilustracji albo fotografii. Gorzej swoje umiejętności respondenci oceniali, jeśli chodzi o umiejętność posługiwania się tablicą interaktywną. Za niski albo niewystarczający swój poziom kompetencji w tym zakresie uznało 94% nauczycieli. Tablice interaktywną najczęściej wykorzystywali młodzi pedagodzy ze stażem do pięciu lat pracy. Wielu badanych, jak się okazało, korzystało ze szkoleń organizowanych przez Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach, realizujące projekt Nauczycieli XXI wieku, w ramach którego rozwijane są kompetencje merytoryczne i metodyczne nauczycieli w zakresie wykorzystywania w pracy nowoczesnych technologii informatycznych, z naciskiem na tablice interaktywne i platformy e-learningowe. |