BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poziom i warunki realizacji kultury fizycznej w klasach początkowych szkoły podstawowej
Data: styczeń 1990 – luty 1990
Badacz: Janina Łata, Stanisława Szkotnicka-Lachowicz
Abstrakt:

Przedmiotem badania był stopień realizacji celów nauczania kultury fizycznej w klasach I-III oraz warunki ich realizacji. W badaniu posłużono się metodą sondażu diagnostycznego oraz następującymi narzędziami: ankietą dla nauczycieli kultury fizycznej w klasach początkowych (110 osób, w tym 56 ze szkół w Krakowie, osiem ze szkół małych miast, 46 ze szkół wiejskich), hospitacjami lekcji kultury fizycznej (38 w Krakowie, cztery w małych miastach i 14 na wsi), wywiadami z nauczycielami-metodykami nauczania początkowego (19 osób) oraz testem dla uczniów dotyczącym wiadomości z kultury fizycznej w klasach II-III (500 uczniów, w tym 230 z Krakowa, 77 z małego miasta i 193 ze wsi). Wyniki badania potwierdziły, że realizacja kultury fizycznej w klasach początkowych była nieprawidłowa. Do przyczyn tego stanu można było zaliczyć brak odpowiedniej bazy do prowadzenia zajęć z kultury fizycznej, zbyt liczne klasy, niewystarczające przygotowanie nauczycieli nauczania początkowego do prowadzenia tego typu zajęć, traktowanie kultury fizycznej jako mniej ważnego przedmiotu. Analiza wyników pozwoliła uznać osobę nauczyciela (jego zaangażowanie oraz przygotowanie merytoryczne i metodyczne) za najważniejszy czynnik warunkujący prawidłową realizację kultury fizycznej. Powinien być on wspierany: rozbudową bazy kultury fizycznej i stworzeniem warunków do prowadzenia zajęć; zwiększeniem zainteresowania kulturą fizyczną ze strony dyrekcji szkół (hospitacje lekcji, udostępnianie sali gimnastycznej klasom I-III, zmniejszenie liczebności klas); możliwością korzystania z obiektów sportowych klubów; uregulowaniem problemu nauki pływania w klasach I-III; organizowaniem kursów i zebrań zespołów metodycznych z zakresu kultury fizycznej; większą pomocą ze strony nauczycieli-metodyków (konsultacje indywidualne itp.).

Deskryptory TESE: szkoła podstawowa, wychowanie fizyczne, baza dydaktyczna, liczebność klasy, kwalifikacje pedagogiczne
TESE descriptors: primary school, physical education, educational facilities, class size, teaching qualification
Publikacje:
  • Szkotnicka-Lachowicz, S. i Łata, J. (1990). Poziom i warunki realizacji kultury fizycznej w klasach początkowych szkoły podstawowej. Przegląd Oświatowo-Wychowawczy, 2-3, 86-94.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"