BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poziom i uwarunkowania wiedzy obywatelskiej polskich nastolatków (w perspektywie międzynarodowej)
Typ badania: międzynarodowe
Instytucja:
Data: czerwiec 1999
Badacz: Roman Dolata, Adam Frączek, Krzysztof Koseła, Anna Wiłkomirska, Anna Zielińska
Abstrakt:

Celem badania było przedstawienie charakterystyki i uwarunkowań dotyczących wiedzy obywatelskiej wśród polskich nastolatków. Analizę przeprowadzono w oparciu o porównanie wyników badania krajowego z kontekstem międzynarodowym. Polska w badaniu o charakterze międzynarodowym była jednym z 28 krajów. Badanie było realizowane pod auspicjami IEA (International Association for Evaluation of Educational Achievement). W badaniu wykorzystano analizę materiałów CivEd Study (IEA). W polskiej próbie badawczej było 3376 nastolatków (średnia wieku: 14 lat i 10 miesięcy). Osoby te były uczniami ósmych klas szkół podstawowych, wybranych ze 179 placówek tego typu z całego kraju. Wśród narzędzi badawczych zastosowano: kwestionariusz, który zawierał m.in. typowy test wiadomości. W badaniu wykorzystano metodę pomiarową IRT (Items Response Theory). Średnia wskaźnika wiedzy obywatelskiej w Polsce osiągnęła 111 punktów (powyżej średniej krajowej). Wyniki badania dowiodły, że miejsce uczęszczania do szkoły wyraźnie różnicuje poziom wiedzy obywatelskiej wśród badanych (największe wyniki osiągnęli uczniowie z dużych miast, najsłabsze – ze wsi). Badanie dowiodło także m.in. zależności pomiędzy zwiększeniem poziomu wiedzy na tematy obywatelskie a kapitałem społeczno-kulturowym w domu rodzinnym (najważniejszymi czynnikami determinującymi ten poziom były np.: wykształcenie matki, rozległość aspiracji edukacyjnych, poczucie solidarności).

Deskryptory TESE: wiedza, obywatel, Polska, młodzież, demokracja
TESE descriptors: knowledge, citizen, Poland, youth, democracy
Publikacje:
  • Frączek, A. i Wiłkomirska, A. (2002). Poziom i uwarunkowania wiedzy obywatelskiej polskich nastolatków (w perspektywie międzynarodowej). Kolokwia Psychologiczne, 10, 73-93.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"