Tytuł badania: |
Poziom i uwarunkowania wiedzy obywatelskiej polskich nastolatków (w perspektywie międzynarodowej) |
Typ badania: |
międzynarodowe |
Instytucja: |
|
Data: |
czerwiec 1999 |
Badacz: |
Roman Dolata, Adam Frączek, Krzysztof Koseła, Anna Wiłkomirska, Anna Zielińska |
Abstrakt: |
Celem badania było przedstawienie charakterystyki i uwarunkowań dotyczących wiedzy obywatelskiej wśród polskich nastolatków. Analizę przeprowadzono w oparciu o porównanie wyników badania krajowego z kontekstem międzynarodowym. Polska w badaniu o charakterze międzynarodowym była jednym z 28 krajów. Badanie było realizowane pod auspicjami IEA (International Association for Evaluation of Educational Achievement). W badaniu wykorzystano analizę materiałów CivEd Study (IEA). W polskiej próbie badawczej było 3376 nastolatków (średnia wieku: 14 lat i 10 miesięcy). Osoby te były uczniami ósmych klas szkół podstawowych, wybranych ze 179 placówek tego typu z całego kraju. Wśród narzędzi badawczych zastosowano: kwestionariusz, który zawierał m.in. typowy test wiadomości. W badaniu wykorzystano metodę pomiarową IRT (Items Response Theory). Średnia wskaźnika wiedzy obywatelskiej w Polsce osiągnęła 111 punktów (powyżej średniej krajowej). Wyniki badania dowiodły, że miejsce uczęszczania do szkoły wyraźnie różnicuje poziom wiedzy obywatelskiej wśród badanych (największe wyniki osiągnęli uczniowie z dużych miast, najsłabsze – ze wsi). Badanie dowiodło także m.in. zależności pomiędzy zwiększeniem poziomu wiedzy na tematy obywatelskie a kapitałem społeczno-kulturowym w domu rodzinnym (najważniejszymi czynnikami determinującymi ten poziom były np.: wykształcenie matki, rozległość aspiracji edukacyjnych, poczucie solidarności). |
Deskryptory TESE: |
wiedza, obywatel, Polska, młodzież, demokracja |
TESE descriptors: |
knowledge, citizen, Poland, youth, democracy |
Publikacje: |
- Frączek, A. i Wiłkomirska, A. (2002). Poziom i uwarunkowania wiedzy obywatelskiej polskich nastolatków (w perspektywie międzynarodowej). Kolokwia Psychologiczne, 10, 73-93.
|