| Tytuł badania: |
Poziom kontroli własnego działania u młodzieży w zależności od jej samooceny oraz poczucia umiejscowienia kontroli |
| Instytucja: |
|
| Data: |
2007 |
| Badacz: |
Weronika Puchała |
| Abstrakt: |
Sformułowano m.in. następujące pytania badawcze: Czy pewność samooceny młodzieży ma związek z jej poziomem kontroli działania? Czy poziom samooceny ogólnej młodzieży ma związek z jej poziomem kontroli działania? Czy poziom samooceny globalnej (spójność samooceny) młodzieży ma związek z jej poziomem kontroli działania? Założono wstępnie m.in., że istnieje istotny związek pewności samooceny młodzieży z poziomem kontroli działania, a także, że poziom samooceny globalnej będzie wpływał na poziom kontroli działania wśród badanych. Do zmiennych niezależnych zaliczono samoocenę i jej wymiary, poczucie umiejscowienia kontroli LOC, a do zmiennych zależnych – poziom kontroli działania w sytuacjach decyzyjnych i podczas wykonywania czynności. Posłużono się Inwentarzem Samowiedzy, Kwestionariuszem do Pomiaru Poczucia Własnego Działania (LOC) „Delta” oraz Skalą Kontroli Działania Kuhla. W badaniu wzięło udział 119 licealistów w wieku 18 lat z dwóch liceów warszawskich. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić silną dodatnią korelację kontroli działania w sytuacjach decyzyjnych z samooceną globalną, silną dodatnią korelację kontroli działania w sytuacjach decyzyjnych z pewnością samooceny, silną dodatnią korelację kontroli działania w sytuacjach decyzyjnych z pewnością samooceny oraz silną dodatnią korelację kontroli działania w sytuacjach decyzyjnych z samooceną intelektualną młodzieży. |
| Autorskie słowa kluczowe: |
samoocena, dorastanie, samowiedza, poczucie umiejscowienia kontroli (LOC), poziom kontroli działania |
| Author's Keywords: |
self-esteem, adolescence, self-knowledge, locus of control, action control level |
| Deskryptory TESE: |
samoocena, wiedza, postawa, osobowość, młodzież |
| TESE descriptors: |
self-evaluation, knowledge, attitude, personality, youth |
| Publikacje: |
- Puchała, W. (2009). Poziom kontroli własnego działania u młodzieży w zależności od jej samooceny oraz poczucia umiejscowienia kontroli. Psychologia Rozwojowa, 3, 41-51.
|