BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poziom koordynacji ruchowej i skoczności oraz ich uwarunkowania u uczniów i uczennic szkół baletowych
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Aleksandra Karpińska, Włodzimierz Starosta
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy poziomu koordynacji ruchowej i skoczności młodzieży uczęszczającej do szkół baletowych (w tym analizy porównawczej pod względem płci, wieku, stażu oraz stopnia profesjonalizacji umiejętności tanecznych). Próbę badawczą stanowiło 145 uczniów (w tym 126 dziewcząt oraz 19 chłopców) dwóch szkół baletowych w Poznaniu (79 osób) oraz Warszawie (66 osób). Do zebrania materiału wykorzystano skocznościomierz oraz zadania z testu W. Starosty. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że poziom globalnej koordynacji ruchowej i skoczności był u badanych stosunkowo wysoki. Wykazano również, że dominującym kierunkiem obrotu w wyskoku obunóż i jednonóż był kierunek w prawo (z zastrzeżeniem, że różnice między obrotem w prawo i w lewo nie były istotne statystycznie, co wskazuje na symetryczne nauczanie techniki w tańcu klasycznym). Ponadto okazało się, że we wszystkich zadaniach wyższe wyniki osiągnęli mężczyźni. Zgromadzony materiał pozwolił także wykazać niższy poziom koordynacji uczniów i uczennic w porównaniu z tancerzami zawodowymi (najniższy poziom koordynacji i skoczności odnotowano u uczniów klasy czwartej, w związku z czym sformułowano wniosek o wzroście poziomu tej zdolności wraz z długością stażu).

Deskryptory TESE: rozwój dziecka, rozwój fizyczny, rozwój motoryczny, efekt uczenia się, wychowanie fizyczne, szkoła artystyczna, uczeń, płeć
TESE descriptors: child development, physical development, motor development, learning outcome, physical education, art school, pupil, gender
Publikacje:
  • Starosta, W. i Karpińska, A. (2009). Poziom koordynacji ruchowej i skoczności oraz ich uwarunkowania u uczniów i uczennic szkół baletowych. Roczniki Naukowe Wyższej Szkoły Wychowania Fizycznego i Turystyki w Białymstoku, 5, 43-47.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"