BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poziom koordynacji ruchowej i zręczności uczniów szkół podstawowych dla upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym
Instytucja:
Data: 1989 – 1990
Badacz: Barbara Marcinkowska, Jan Pańczyk, Beata Tarłowska
Abstrakt:

Celem badania było ustalenie poziomu koordynacji ruchowej i zręczności u uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym na tle ich rówieśników lekko upośledzonych umysłowo i w normie intelektualnej. Zweryfikowano i potwierdzono następujące hipotezy: występują statystyczne różnice wymienionych cech u osób z upośledzeniem umysłowym na ich niekorzyść; nie istnieją istotne różnice w zakresie badanych cech u chłopców i dziewcząt ze znacznym upośledzeniem umysłowym. Badaniem objęto 249 uczniów klas I–VIII (w tym: 120 chłopców i 129 dziewczynek) z następujących placówek: Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 168 w Łodzi, Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 194 w Łodzi, Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 243 w Warszawie, Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 252 w Warszawie, Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 123 w Warszawie, Szkoły Podstawowej Specjalnej w Ostrówku (województwo ostrołęckie), Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 3 w Łodzi, Klas Życia przy Państwowym Domu Pomocy Społecznej w Międzylesiu k. Warszawy. Uczniów z grup kontrolnych (lekkie upośledzenie umysłowe) przebadano wcześniej. Chłopcy i dziewczęta głębiej upośledzeni wypadli znacznie gorzej w koordynacji marszowej niż ich rówieśnicy lekko upośledzeni i o prawidłowym rozwoju intelektualnym. Dziewczęta w normie intelektualnej w wieku 13, 16 i 17 lat miały lepszą koordynację obrotową niż ich rówieśnice ze znacznym upośledzeniem. Chłopcy w wieku 9, 10, 15, 16 i 17 lat z głębszym upośledzeniem mieli mniejszą sprawność w lewej ręce niż ich rówieśnicy z lekkim upośledzeniem.

Deskryptory TESE: rozwój fizyczny, rozwój motoryczny, specjalne potrzeby edukacyjne, szkolnictwo specjalne, niepełnosprawność intelektualna
TESE descriptors: physical development, motor development, special educational needs, separate special education, intellectual disability
Publikacje:
  • Marcinkowska, B., Tarłowska, B. (1992). Poziom koordynacji ruchowej i zręczności uczniów szkół podstawowych dla upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 3, 41-56.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"