Abstrakt: |
Celem badania było ustalenie poziomu koordynacji ruchowej i zręczności u uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym na tle ich rówieśników lekko upośledzonych umysłowo i w normie intelektualnej. Zweryfikowano i potwierdzono następujące hipotezy: występują statystyczne różnice wymienionych cech u osób z upośledzeniem umysłowym na ich niekorzyść; nie istnieją istotne różnice w zakresie badanych cech u chłopców i dziewcząt ze znacznym upośledzeniem umysłowym. Badaniem objęto 249 uczniów klas I–VIII (w tym: 120 chłopców i 129 dziewczynek) z następujących placówek: Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 168 w Łodzi, Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 194 w Łodzi, Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 243 w Warszawie, Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 252 w Warszawie, Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 123 w Warszawie, Szkoły Podstawowej Specjalnej w Ostrówku (województwo ostrołęckie), Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 3 w Łodzi, Klas Życia przy Państwowym Domu Pomocy Społecznej w Międzylesiu k. Warszawy. Uczniów z grup kontrolnych (lekkie upośledzenie umysłowe) przebadano wcześniej. Chłopcy i dziewczęta głębiej upośledzeni wypadli znacznie gorzej w koordynacji marszowej niż ich rówieśnicy lekko upośledzeni i o prawidłowym rozwoju intelektualnym. Dziewczęta w normie intelektualnej w wieku 13, 16 i 17 lat miały lepszą koordynację obrotową niż ich rówieśnice ze znacznym upośledzeniem. Chłopcy w wieku 9, 10, 15, 16 i 17 lat z głębszym upośledzeniem mieli mniejszą sprawność w lewej ręce niż ich rówieśnicy z lekkim upośledzeniem. |