BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zainteresowania uczniów klas I–III gimnazjum integracyjnego różnymi formami aktywności ruchowej
Instytucja:
Data: 2008
Badacz: Krzysztof Kałużny, Andrzej Rokita
Abstrakt:

Przedmiotem badania były zainteresowania gimnazjalistów różnymi formami aktywności ruchowej. W badaniu uczestniczyło 139 uczniów Gimnazjum Integracyjnego nr 50 we Wrocławiu, w tym 109 uczniów zdrowych i 30 niepełnosprawnych. Do klas pierwszych uczęszczało 46 osób, w tym cztery niepełnosprawne dziewczęta i 15 zdrowych oraz sześciu niepełnosprawnych chłopców i 21 zdrowych; do klas drugich: sześć niepełnosprawnych dziewcząt i 23 zdrowe oraz siedmiu niepełnosprawnych chłopców i 16 zdrowych; do klas trzecich: trzy niepełnosprawne dziewczęta i 17 zdrowych oraz czterech niepełnosprawnych chłopców i 17 zdrowych. Założono wstępnie, że na zainteresowania uczniów sportem mają wpływ takie czynniki jak płeć oraz stopień pełnosprawności. Sformułowano następujące pytania badawcze: jakie są zainteresowania aktywnością ruchową uczniów z klas integracyjnych w gimnazjum; czy zainteresowania aktywnością ruchową uczniów klas integracyjnych zależą od płci; jakie są zainteresowania aktywnością ruchową niepełnosprawnych dziewcząt i chłopców z klas integracyjnych w gimnazjum; jakie są zainteresowania aktywnością ruchową pełnosprawnych dziewcząt i chłopców z klas integracyjnych w gimnazjum. Do zebrania materiału wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego oraz technikę ankiety. Pełnosprawne uczennice klasy pierwszej integracyjnego gimnazjum w największym stopniu interesowały się: pływaniem (93% wskazań), siatkówką i łyżwiarstwem (73%). Dziewczęta pełnosprawne z klas drugich preferowały pływanie (91%), siatkówkę (83%), piłkę ręczną (78%), łyżwiarstwo (65%) oraz piłkę nożną (61%). Zdrowe uczennice klas trzecich deklarowały zainteresowanie: siatkówką (88%), łyżwiarstwem (76%), piłką nożną (65%), pływaniem i gimnastyką (po 59%). Z kolei niepełnosprawne dziewczęta z klas pierwszych lubiły: piłkę nożną i pływanie (po 75% wskazań). Drugoklasistki z tej grupy deklarowały zainteresowanie piłką ręczną (100% wskazań), siatkówką, pływaniem i badmintonem (po 67%). Uczennice klas trzecich z grupy niepełnosprawnych interesowały się siatkówką, pływaniem, gimnastyką, jeździectwem, tańcem towarzyskim i kolarstwem (po 67%). Niepełnosprawni chłopcy z klas pierwszych lubili najbardziej piłkę nożną (100% wskazań), koszykówkę (67%), Wśród drugoklasistów największym zainteresowaniem cieszyły się: pływanie, tenis stołowy i judo (po 71% wskazań). Uczniowie z klas trzecich w największym stopniu interesowali się: piłką nożną, pływaniem i tańcem towarzyskim (po 75% wskazań). Z kolei zdrowi chłopcy z klas pierwszych lubili najbardziej koszykówkę (81%), piłkę nożną (71%), siatkówkę i piłkę ręczną (po 57% wskazań). Drugoklasiści z tej grupy preferowali piłkę nożną (100% wskazań), tenis stołowy (69%), koszykówkę i siatkówkę (po 62%). Chłopcy z klas trzecich woleli: piłkę nożną (76%), koszykówkę i siatkówkę (59%). Potwierdzono hipotezę o wpływie płci na zainteresowania aktywnością ruchową wśród gimnazjalistów z gimnazjum integracyjnego.

Author's Keywords: motor activity, integrated school, disabled students, grammar school, interests
Deskryptory TESE: sprawność, wychowanie fizyczne, postawa, zajęcia rekreacyjne, sprzęt sportowy
TESE descriptors: efficiency, physical education, attitude, leisure activities, sports equipment
Publikacje:
  • Kałużny, K. i Rokita, A. (2011). Zainteresowania uczniów klas I–III gimnazjum integracyjnego różnymi formami aktywności ruchowej. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 35, 151-155.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"