Abstrakt: |
Przedmiotem badania były zainteresowania gimnazjalistów różnymi formami aktywności ruchowej. W badaniu uczestniczyło 139 uczniów Gimnazjum Integracyjnego nr 50 we Wrocławiu, w tym 109 uczniów zdrowych i 30 niepełnosprawnych. Do klas pierwszych uczęszczało 46 osób, w tym cztery niepełnosprawne dziewczęta i 15 zdrowych oraz sześciu niepełnosprawnych chłopców i 21 zdrowych; do klas drugich: sześć niepełnosprawnych dziewcząt i 23 zdrowe oraz siedmiu niepełnosprawnych chłopców i 16 zdrowych; do klas trzecich: trzy niepełnosprawne dziewczęta i 17 zdrowych oraz czterech niepełnosprawnych chłopców i 17 zdrowych. Założono wstępnie, że na zainteresowania uczniów sportem mają wpływ takie czynniki jak płeć oraz stopień pełnosprawności. Sformułowano następujące pytania badawcze: jakie są zainteresowania aktywnością ruchową uczniów z klas integracyjnych w gimnazjum; czy zainteresowania aktywnością ruchową uczniów klas integracyjnych zależą od płci; jakie są zainteresowania aktywnością ruchową niepełnosprawnych dziewcząt i chłopców z klas integracyjnych w gimnazjum; jakie są zainteresowania aktywnością ruchową pełnosprawnych dziewcząt i chłopców z klas integracyjnych w gimnazjum. Do zebrania materiału wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego oraz technikę ankiety. Pełnosprawne uczennice klasy pierwszej integracyjnego gimnazjum w największym stopniu interesowały się: pływaniem (93% wskazań), siatkówką i łyżwiarstwem (73%). Dziewczęta pełnosprawne z klas drugich preferowały pływanie (91%), siatkówkę (83%), piłkę ręczną (78%), łyżwiarstwo (65%) oraz piłkę nożną (61%). Zdrowe uczennice klas trzecich deklarowały zainteresowanie: siatkówką (88%), łyżwiarstwem (76%), piłką nożną (65%), pływaniem i gimnastyką (po 59%). Z kolei niepełnosprawne dziewczęta z klas pierwszych lubiły: piłkę nożną i pływanie (po 75% wskazań). Drugoklasistki z tej grupy deklarowały zainteresowanie piłką ręczną (100% wskazań), siatkówką, pływaniem i badmintonem (po 67%). Uczennice klas trzecich z grupy niepełnosprawnych interesowały się siatkówką, pływaniem, gimnastyką, jeździectwem, tańcem towarzyskim i kolarstwem (po 67%). Niepełnosprawni chłopcy z klas pierwszych lubili najbardziej piłkę nożną (100% wskazań), koszykówkę (67%), Wśród drugoklasistów największym zainteresowaniem cieszyły się: pływanie, tenis stołowy i judo (po 71% wskazań). Uczniowie z klas trzecich w największym stopniu interesowali się: piłką nożną, pływaniem i tańcem towarzyskim (po 75% wskazań). Z kolei zdrowi chłopcy z klas pierwszych lubili najbardziej koszykówkę (81%), piłkę nożną (71%), siatkówkę i piłkę ręczną (po 57% wskazań). Drugoklasiści z tej grupy preferowali piłkę nożną (100% wskazań), tenis stołowy (69%), koszykówkę i siatkówkę (po 62%). Chłopcy z klas trzecich woleli: piłkę nożną (76%), koszykówkę i siatkówkę (59%). Potwierdzono hipotezę o wpływie płci na zainteresowania aktywnością ruchową wśród gimnazjalistów z gimnazjum integracyjnego. |