BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przygotowanie studentów wychowania fizycznego do realizacji treści z zakresu kultury rekreacji
Instytucja:
Data: marzec 2007
Badacz: Halina Guła-Kubiszewska, Magdalena Kübler, Wojciech Starościak, Agnieszka Wójcik-Grzyb
Abstrakt:

Na podstawie badania próbowano stwierdzić, jakie treści działów umiejętnościwiadomości, rozwijające kompetencje młodzieży do uczestnictwa w kulturze rekreacji, realizowali studenci akademii wychowania fizycznego, odbywający praktykę pedagogiczną w szkole ponadgimnazjalnej. W ramach badania przeanalizowano 147 dzienników praktyk pedagogicznych. Studenci przeprowadzili blisko 3000 lekcji wychowania fizycznego, zrealizowali 3338 zadań poświęconych kształceniu umiejętności i 3083 zadania związane z przekazywaniem wiadomości. 65% zadań z zakresu umiejętności dotyczyło uczestnictwa uczniów w kulturze rekreacji, 13% – uczestnictwa w kulturze zdrowotnej, 17% – uczestnictwa w kulturze estetyczno-artystycznej, a 5% – uczestnictwa w kulturze sportowej. W kategorii wiadomości 55% zadań dotyczyło uczestnictwa w kulturze rekreacji, 27% – uczestnictwa w kulturze zdrowotnej, 13% – uczestnictwa w kulturze sportowej, a 5% – uczestnictwa w kulturze estetyczno-artystycznej. Na podstawie analizy wyróżniono hierarchię zadań z zakresu umiejętności przygotowujących do uczestnictwa w kulturze rekreacji: elementy techniczne piłki siatkowej (29,2%), elementy techniczne piłki koszykowej (28,6%), elementy techniczne piłki nożnej (11,2%), elementy techniczne piłki ręcznej (10,8%), elementy techniczne: unihokej, pływanie, tenis ziemny i stołowy, ringo, badminton, palant, zośka (7,9%), lekkoatletyka (4,6%), elementy taktyczne w piłce koszykowej, siatkowej, nożnej i ręcznej (4,4%), zorganizowanie sobie albo najbliższym czynnego wypoczynku (3,3%). Podobny ranking stworzono dla zadań z zakresu wiadomości: przepisy i sędziowanie poznanych form rekreacji (53,3%), terminologia pozycji wyjściowych i ćwiczeń technicznych, sposób wykonania (35,4%), zasady bezpiecznego organizowania poznanych form (4,9%), elementy taktyczne w piłce koszykowej, siatkowej, nożnej i ręcznej (4,2%), rodzaje zabaw, gier (2,2%).

Author's Keywords: physical culture, forms of participation in physical culture, leisure activity
Deskryptory TESE: praktyka pedagogiczna, zajęcia rekreacyjne, wychowanie fizyczne, wiedza, treści kształcenia, wypoczynek
TESE descriptors: teaching practice, leisure activities, physical education, knowledge, content of learning, leisure
Publikacje:
  • Kübler, M., Wójcik-Grzyb, A., Guła-Kubiszewska, H. i Starościak, W. (2011). Przygotowanie studentów wychowania fizycznego do realizacji treści z zakresu kultury rekreacji. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 35, 180-184.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"