Abstrakt: |
Na podstawie badania próbowano stwierdzić, jakie treści działów umiejętności i wiadomości, rozwijające kompetencje młodzieży do uczestnictwa w kulturze rekreacji, realizowali studenci akademii wychowania fizycznego, odbywający praktykę pedagogiczną w szkole ponadgimnazjalnej. W ramach badania przeanalizowano 147 dzienników praktyk pedagogicznych. Studenci przeprowadzili blisko 3000 lekcji wychowania fizycznego, zrealizowali 3338 zadań poświęconych kształceniu umiejętności i 3083 zadania związane z przekazywaniem wiadomości. 65% zadań z zakresu umiejętności dotyczyło uczestnictwa uczniów w kulturze rekreacji, 13% – uczestnictwa w kulturze zdrowotnej, 17% – uczestnictwa w kulturze estetyczno-artystycznej, a 5% – uczestnictwa w kulturze sportowej. W kategorii wiadomości 55% zadań dotyczyło uczestnictwa w kulturze rekreacji, 27% – uczestnictwa w kulturze zdrowotnej, 13% – uczestnictwa w kulturze sportowej, a 5% – uczestnictwa w kulturze estetyczno-artystycznej. Na podstawie analizy wyróżniono hierarchię zadań z zakresu umiejętności przygotowujących do uczestnictwa w kulturze rekreacji: elementy techniczne piłki siatkowej (29,2%), elementy techniczne piłki koszykowej (28,6%), elementy techniczne piłki nożnej (11,2%), elementy techniczne piłki ręcznej (10,8%), elementy techniczne: unihokej, pływanie, tenis ziemny i stołowy, ringo, badminton, palant, zośka (7,9%), lekkoatletyka (4,6%), elementy taktyczne w piłce koszykowej, siatkowej, nożnej i ręcznej (4,4%), zorganizowanie sobie albo najbliższym czynnego wypoczynku (3,3%). Podobny ranking stworzono dla zadań z zakresu wiadomości: przepisy i sędziowanie poznanych form rekreacji (53,3%), terminologia pozycji wyjściowych i ćwiczeń technicznych, sposób wykonania (35,4%), zasady bezpiecznego organizowania poznanych form (4,9%), elementy taktyczne w piłce koszykowej, siatkowej, nożnej i ręcznej (4,2%), rodzaje zabaw, gier (2,2%). |