Abstrakt: |
Badanie miało charakter eksperymentalny i dotyczyło wywoływania nastawienia promocyjnego (ku działaniu) lub prewencyjnego (powstrzymanie się od działania). Osoby o nastawieniu promocyjnym są aktywne, nastawione na działanie i osiągnięcia, odważne i chętnie podejmujące ryzyko. Natomiast osoby o nastawieniu prewencyjnym działają w sposób bardziej przemyślany, unikają ryzyka, skupiają się na swoich powinnościach, a do zadań podchodzą ostrożnie. Celem manipulacji eksperymentalnej było sprawdzenie, czy prymowanie (ang. priming, aktywizacja określonego stylu działania bądź kategorii) określonego nastawienia połączone z implementacją poczucia szczęścia wpływało na poziom konsumpcjonizmu badanych. Badaniem objęto 90 studentów Uniwersytetu Gdańskiego losowo przydzielonych do jednego z dwóch warunków eksperymentalnych (prymowanie stylu prewencyjnego lub promocyjnego) lub do grupy kontrolnej. W badaniu wykorzystano Kwestionariusz Konsumpcjonizmu autorstwa M. Minikowicza, składający się z 40 pozycji. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że niezależnie od powiązania poczucia szczęścia z określonym stylem zachowania jedynie prymowanie stylu promocyjnego sprzyjało postrzeganiu konsumpcjonizmu jako wartości. Grupa eksperymentalna, w której prymowano nastawienie na działanie, uzyskała tym samym najwyższe wartości wskaźnika akceptacji konsumpcjonizmu. |