BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zespołowa aktywność kulturalna młodzieży akademickiej wyższych uczelni publicznych w Lublinie
Instytucja:
Data: luty 2006 – maj 2006
Badacz: Bartosz Dąbrowski
Abstrakt:

Celem badania było porównanie form zespołowej aktywności kulturalnej studentów wyższych uczelni publicznych w Lublinie. Sformułowano następujące problemy badawcze: jakie są i czym się charakteryzują formy zespołowej aktywności kulturalnej młodzieży akademickiej wyższych uczelni publicznych w Lublinie; jakie są podobieństwa i różnice ilościowe oraz jakościowe występujące między zespołową aktywnością kulturalną młodzieży akademickiej wyższych uczelni publicznych w Lublinie. Do zebrania materiału badawczego zastosowano metodę badań terenowych oraz technikę analizy dokumentów (m.in. kroniki i akty normatywne badanych zespołów) oraz wywiadu, który przeprowadzono z pełnomocnikami rektorów ds. kultury studenckiej oraz kierownikami zespołów artystycznych funkcjonujących na lubelskich uczelniach publicznych. W badaniu analizowano studencką działalność kulturalną pięciu wyższych uczelni publicznych: Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Akademii Medycznej im. prof. Feliksa Skubiszewskiego, Politechniki Lubelskiej oraz Akademii Rolniczej w Lublinie. W wyniku badania stwierdzono, że publiczne uczelnie lubelskie dbają zarówno o rozwój intelektualny, jak i godne wychowanie swoich studentów. Poza klasycznymi formami artystycznymi (m.in. chóry, zespoły pieśni i tańca, teatry) odnotowano funkcjonowanie zespołów, które zajmowały się nowatorskimi formami (m.in. orkiestra folkowa, szermierka historyczna). Wykazano dominację Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II w dziedzinie sztuki teatralnej. Ponadto uwagę zwróciła Politechnika Lubelska, przy której działało wiele zespołowych form aktywności artystycznej. Nie stwierdzono różnic miedzy poszczególnymi zespołami w podstawowych celach działalności, należały do nich: cel reprezentacyjny, zaspokojenie potrzeb artystycznej ekspresji studentów, upowszechnianie kultury, zagospodarowanie czasu wolnego oraz rozwój umiejętności w obszarze określonych dziedzin sztuki. Wykazano, że uczestnictwo w zespołowych formach artystycznych kształtowało postawy przedsiębiorczości, aktywności, kreatywności, a także rozwijało wrażliwość, empatię, odpowiedzialność oraz umiłowanie piękna wśród młodzieży akademickiej.

Deskryptory TESE: życie studenckie, kultura, edukacja artystyczna, wypoczynek, postawa, student
TESE descriptors: student life, culture, art education, leisure, attitude, student
Publikacje:
  • Dąbrowski, B. (2007). Zespołowa aktywność kulturalna młodzieży akademickiej wyższych uczelni publicznych w Lublinie: analiza porównawcza. Pedagogika Kultury, 3, 245-258.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"