Abstrakt: |
Celem badania było porównanie form zespołowej aktywności kulturalnej studentów wyższych uczelni publicznych w Lublinie. Sformułowano następujące problemy badawcze: jakie są i czym się charakteryzują formy zespołowej aktywności kulturalnej młodzieży akademickiej wyższych uczelni publicznych w Lublinie; jakie są podobieństwa i różnice ilościowe oraz jakościowe występujące między zespołową aktywnością kulturalną młodzieży akademickiej wyższych uczelni publicznych w Lublinie. Do zebrania materiału badawczego zastosowano metodę badań terenowych oraz technikę analizy dokumentów (m.in. kroniki i akty normatywne badanych zespołów) oraz wywiadu, który przeprowadzono z pełnomocnikami rektorów ds. kultury studenckiej oraz kierownikami zespołów artystycznych funkcjonujących na lubelskich uczelniach publicznych. W badaniu analizowano studencką działalność kulturalną pięciu wyższych uczelni publicznych: Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Akademii Medycznej im. prof. Feliksa Skubiszewskiego, Politechniki Lubelskiej oraz Akademii Rolniczej w Lublinie. W wyniku badania stwierdzono, że publiczne uczelnie lubelskie dbają zarówno o rozwój intelektualny, jak i godne wychowanie swoich studentów. Poza klasycznymi formami artystycznymi (m.in. chóry, zespoły pieśni i tańca, teatry) odnotowano funkcjonowanie zespołów, które zajmowały się nowatorskimi formami (m.in. orkiestra folkowa, szermierka historyczna). Wykazano dominację Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II w dziedzinie sztuki teatralnej. Ponadto uwagę zwróciła Politechnika Lubelska, przy której działało wiele zespołowych form aktywności artystycznej. Nie stwierdzono różnic miedzy poszczególnymi zespołami w podstawowych celach działalności, należały do nich: cel reprezentacyjny, zaspokojenie potrzeb artystycznej ekspresji studentów, upowszechnianie kultury, zagospodarowanie czasu wolnego oraz rozwój umiejętności w obszarze określonych dziedzin sztuki. Wykazano, że uczestnictwo w zespołowych formach artystycznych kształtowało postawy przedsiębiorczości, aktywności, kreatywności, a także rozwijało wrażliwość, empatię, odpowiedzialność oraz umiłowanie piękna wśród młodzieży akademickiej. |