Obserwuj
Tytuł badania: |
Zespół ADHD a funkcjonowanie motoryczne |
Instytucja: |
|
Data: |
[2012] |
Badacz: |
Agnieszka Nowogrodzka, Bartosz Piasecki |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania była rola dysfunkcji motorycznych w obrazie choroby nadpobudliwości psychoruchowej z deficytami uwagi (ADHD). Przeprowadzono przegląd badań empirycznych poświęconych hipotezie mówiącej, że jedną z poważniejszych trudności dzieci z ADHD były zaburzenia funkcjonowania motorycznego, które oprócz podstawowych objawów choroby w postaci nadruchliwości, impulsywności i zaburzeń uwagi utrudniały codzienne funkcjonowanie dzieci w różnych sferach życia, w tym w zakresie osiągnięć szkolnych. Przeprowadzona analiza pozwoliła podważyć to założenie na podstawie twierdzenia, że problemy z motoryką dużą i małą u dzieci z ADHD są rezultatem współwystępowania wraz z nadpobudliwością innych rozwojowych zaburzeń koordynacji. Niewiele ponad połowa dzieci z ADHD ujawnia deficyty w funkcjonowaniu motorycznym, a wysoki odsetek nadpobudliwych dzieci spełnia kryteria DCD (Developmental Coordination Disorder), czyli rozwojowych zaburzeń koordynacji. Silny związek obu jednostek chorobowych oraz ich podobna etiologia sugeruje konieczność zwrócenia na nie uwagi przy diagnozowaniu ADHD i DCD oraz przy planowaniu badań nad tymi zaburzeniami. |
Autorskie słowa kluczowe: |
ADHD, zaburzenia motoryczne, neuropsychologia |
Author's Keywords: |
ADHD, motor dysfunction, neuropsychology |
Deskryptory TESE: |
zdrowie, choroba, dziecko, medycyna człowieka, efekt uczenia się |
TESE descriptors: |
health, illness, child, human medicine, learning outcome |
Publikacje: |
- Nowogrodzka, A. i Piasecki, B. (2012). Zespół ADHD a funkcjonowanie motoryczne. Pielęgniarstwo Polskie, 4(46), 210-213.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.