BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zespół uzależnienia od Internetu (ZUI) a osobowość
Instytucja:
Data: [2001]
Badacz: Andrzej Jakubik, Justyna Popławska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji następujących hipotez: 1) Uzależnieni internauci różnią się od ludzi nieuzależnionych od Internetu niektórymi cechami osobowości. 2) Niektóre zmienne osobowościowe mogą warunkować powstanie zespołu uzależnienia od Internetu. Próbę badawczą stanowiło 46 osób (w tym 20 kobiet i 26 mężczyzn). Wśród respondentów 30 korzystało z sieci (TIK) w kawiarniach internetowych, a 16 brało udział w terapii Warszawskiego Ośrodka Odwykowego. Do zebrania materiału badawczego posłużono się Kwestionariuszem B. Szmajdzińskiego (nazwanego w badaniu Kwestionariuszem Callida) oraz Listą Przymiotników (ACL) H.G. Gougha i A.B. Heilbruna. Na podstawie uzyskanych wyników respondentów podzielono na cztery podgrupy: nieuzależnionych, zagrożonych uzależnieniem, o średnim poziomie uzależnienia i o wysokim poziomie uzależnienia. Stwierdzono, że większość badanych wyraźnie uzależnionych od internetu to mężczyźni, osoby w wieku od 21 do 30 lat z wykształceniem średnim i wyższym, niezależne finansowo, pracujące umysłowo oraz pochodzące z miast powyżej 100 tys. mieszkańców. W dalszym toku badania uczestników podzielono na grupę osób nieuzależnionych (NU = 26, w tym 15 mężczyzn i 11 kobiet) oraz uzależnionych (U = 20, w tym 11 mężczyzn i dziewięć kobiet; 16 pacjentów WOO i cztery osoby uczęszczające do kawiarni internetowych). Ponadto zgromadzony materiał pozwolił wykazać różnice w niektórych cechach osobowości osób uzależnionych od internetu w porównaniu z osobami nieuzależnionymi (różnice istotne statystycznie odnotowano m.in. w skalach: potrzeba kontaktów heteroseksualnych oraz wysoka oryginalność – niska inteligencja).

Deskryptory TESE: Internet, technologia informacyjno-komunikacyjna, użytkowanie komputerów, uczeń, osobowość, młodzież, postawa, zachowania społeczne
TESE descriptors: Internet, ICT, computer usage, pupil, personality, youth, attitude, social behaviour
Publikacje:
  • Jakubik, A. i Popławska, J. (2003). Zespół uzależnienia od Internetu (ZUI) a osobowość. Studia Psychologica, 4, 123-131.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"